Sotonizam u rock glazbi – prepreka Evanđelju: Kad glazba izgubi dušu, a scenski nastup postane crna misa

Problem nije u buntu. Problem nastaje kada glazba postane zamjena za Boga. Rock nije opasan zato što je glasan – već onda kada postane oltar. Kada glazba hrani dušu, a ne srce. Kada emocija postane dogma.

Autor: P. Anto Bobaš
event 28.07.2025.
Photo: p. Anto Bobaš

Glazba ima moć. Može nas uzdići, rasplakati, otvoriti prema nečemu dubljem. Može biti liturgijska, tiha, svečana. No, može biti i agresivna, psihofizički iscrpljujuća i duhovno opasna. Kad glazba postoji samo kako bi stvorila trans, otupila čula, otvorila podsvijest i izbrisala granice, tada više nije estetska forma. Tada postaje sredstvo duhovne manipulacije.

Rock i metal: kulturni fenomeni s duhovnom pozadinom

Pojava glazbenih ikonâ koje se poigravaju s okultnim temama nije nova. Od prvih albumâ Black Sabbatha, preko Led Zeppelina, Iron Maidena, Venoma, Slayera i drugih, glazbeni svijet sve dublje uranja u simboliku pakla, smrti, demona i rituala. U nekim je slučajevima riječ o estetskoj provokaciji, ali u drugima o otvorenom zazivanju zlih sila. Granice se brišu.

Kad scenski nastup postane crna misa

Mnoga svjedočanstva upućuju na to da su neki koncerti oblikovani prema ritualnim obrascima: tamna pozornica, crvena i crna svjetla, dim, duboke frekvencije, izokrenuti simboli i prizvuci latinskih formula. Publika u transu. Ponavljanja. Bubnjevi. Krikovi. Sve što podsjeća na duhovni obred – ali u suprotnom smjeru.

Što znači broj 666 u popularnoj kulturi?

· Biblijski kontekst: Otkrivenje 13,18 opisuje broj „čovjeka“, broj Zvijeri – 666.

· Glazba i ikonografija: Mnoge rock i metal skupine koriste taj broj kao simbol prkosa, provokacije ili puke marketinške dosjetke.

· Primjeri: Iron Maiden, Slayer, Ghost, Marilyn Manson, Deicide – broj 666 prisutan je u tekstovima, scenografiji i nazivima albuma.

· Zaključak: Simbol izaziva strah. A strah stvara podložnost. Kada broj postane identitet – postaje idol.

Kad buka zamijeni molitvu

Kad glazba prestane biti izraz slobode, a postane sredstvo dominacije – tada dolazimo do opasne točke. Mladi ulaze u stanja transa, ne razumiju tekstove, ali ih ponavljaju. Ne poznaju ikonografiju, ali ih ona oblikuje. Tu više nije riječ o ukusima, nego o duhovnim utjecajima.

Sotona ne traži da mu se vjeruje – dovoljno mu je da ga se nesvjesno sluša. Ne treba mu logika – dovoljan je ritam. Sugerira. Uvlači. Zavodi.

Rock, trans i iluzija neutralnosti – Što kaže Lawhead?

U raspravama o glazbi i vjeri često se ponavlja tvrdnja da je glazba vrijednosno neutralna – da su poruke, imidž i scenski efekti samo iluzija, dok je bit glazba sama. Steve Lawhead u knjizi „Das Schaf im Wolfspelz – Rock aus der Sicht eines Christen“ (dosl. Ovca u vučjem runu – rock iz kršćanske perspektive) sugerira da rock glazbu treba promatrati poput naranče: najprije oguliti koru (imidž, poruke), pa tek onda kušati plod (glazbu).

No, kršćanski autori s pravom pitaju: može li mladi slušatelj uopće razdvojiti tu „koru“ od „mesa“? Može li vjernik ostati neosjetljiv na poruke, scenografiju i stil života izvođačâ – ako ih svakodnevno upija? Odgovor je jasan: glazba nije neutralna. Ni ritam nije neutralan. U nekim kontekstima glazba vodi prema sabranosti – u drugima prema ekstazi, pa i gubitku kontrole. – A tamo gdje nestaje razum, otvara se prostor za duhovnu manipulaciju.

Zavođenje i opsjena: glad za smislom

Problem nije u buntu. Problem nastaje kada glazba postane zamjena za Boga. Rock nije opasan zato što je glasan – već onda kada postane oltar. Kada glazba hrani dušu, a ne srce. Kada emocija postane dogma. U pozadini svega stoji glad za smislom. A umjesto tišine pred Presvetim – dolazi buka. Umjesto križa – simbol 666. Umjesto Euharistije – koncertna ekstaza. – Sve to duboko djeluje. Često dublje nego što mladi uopće mogu shvatiti.

Krist ne dolazi s bukom, nego u tišini

Ove riječi nisu progon glazbe – niti to žele biti. I sâm slušam glazbu, i to u njezinim najsnažnijim oblicima. Zato ne želim da se ove rečenice protumače kao napad na heavy metal kao glazbeni žanr. Mnogi današnji glazbenici stvaraju s poštenim nakanama. Snimaju albume, pišu pjesme, nastupaju, bez ikakvih zlih ciljeva. No, kršćanin mora znati: duhovno razlučivanje nije panika – ono je čin savjesti.

Bog ne traži da se bojimo glazbe. Traži da razlučujemo duhove. Jer ako ne znamo tko pjeva u nama, nećemo znati ni u čijem ritmu plešemo. Krist ne dolazi uz žestoki gitarski riff, ni uz savršeno otpjevan refren. Krist dolazi tiho. Ali kad dođe – čuje ga se do dna duše. Jer vjera nije buka. Vjera je istina.

(P. Anto Bobaš, dominikanac, glazbenik, autor knjige „Sotonizam u rock glazbi“)

Pročitaj više

U nedjelju 21. rujna u 20 sati u Dvorani Ivana Pavla II. u Međugorju bit će predstavljena knjiga ”Kraljica Mira – Nota o duhovnom iskustvu vezanom za Međugorje (Tekst Note i interventi na tiskovnoj konferenciji 19. rujna 2024. prilikom proglašenja nihil obstat za Međugorje)”.

Jednom me je poveo i na Poljud. Imao je dvije karte i rekao: „Ajde, pođi sa mnom.“ A onda me ozbiljno upozorio: „Znam da stalno pričaš protiv Hajduka. Ovaj put šuti. I ne daj Bože da Dinamo zabije gol pa da skočiš od veselja! Jer moglo bi biti vatre.“ Bio je to moj jedini put na Poljud – i još u društvu patera Luke.

Točno prije godinu dana, tj. lani 19. rujna, međugorski je fenomen dobio najviši status u vrednovanju ukazanja i nadnaravnih pojava tzv. „nihil obstat“. Iliti ništa ne priječi. Odnosno, da nema zapreka pobožnosti koja se ondje odvija već 44 godine otkako su počela ukazanja 24. lipnja 1981. „Nihil obstat“ dodijelila je Međugorju jedna od najvažnijih vatikanskih…