PET MINUTA S MISE: Zaustavi se minutu prije mise, za čitanja, nakon homilije, u prošnjama te poslije pričesti i – promijenit će ti cijeli tjedan!

Često nakon mise ne možemo prepričati čitanja. Ako je ostao trag blizine – „Bog mi je govorio“ – susret je uspio. Kao kod ljubavnog pisma: presudno nije što piše, nego Onaj koji stoji iza riječi.

Autor: P. Anto Bobaš
event 30.09.2025.
Photo: p. Anto Bobaš

U liturgiji nije dovoljno samo govoriti Bogu – jednako je važno i slušati Ga. Bog nam progovara u čitanjima, Evanđelju, pjesmama, propovijedi, ali i u tišini. Misa je razgovor: mi donosimo svoje molitve i brige; u tišini i predaji otkrivamo da Bog već zna što nam treba i poziva nas da Mu sve predamo. Evanđelje nije samo tekst – to je pismo od Onoga koji te voli.

Dođi s nakanama – misa je „živi razgovor“

Hoćete li euharistijsko slavlje svjesno slaviti – i hoće li vam bogoslužje izgledati zanimljivo ili dosadno – uvelike ovisi o tome koliko molitvenih nakana donesete sa sobom. Pohvala i zahvala, prošnja i zagovor, vlastite potrebe i brige drugih – sve nalazi svoj oslonac i središte u misi.

Želite li započeti razgovor s osobom koju volite, preuzimate inicijativu. Nije dovoljno odlučiti „bit ću pažljiv“ ako ne izgovorite ni riječ. Tako je i u liturgiji.

Aktivni početak: već u prvih nekoliko minuta

Početak bogoslužja je vrlo aktivan: želimo blizinu Gospodinovu; usklađujemo se za susret s Bogom; molimo Boga i jedni druge za oproštenje; hvalimo Ga zbog Njegove dobrote; pred Njim iznosimo nakane i stanje srca – sve to u prvim minutama. Zatim dolazi trenutak da sjednemo i slušamo – jedni druge i Njega. „Spreman sam za razgovor!“ – to je najbolji signal koji Bogu možemo dati.

Bog govori – i to nije nikakva novost

On govori oduvijek i – danas. Zašto bi baš vama uskratio riječ? Slušati Boga zapravo je jednostavno: On nam prepušta i način na koji ćemo Ga slušati. Imate li konkretno pitanje, problem, brigu – osluškujte odgovor u čitanjima, ali i u pjesmama koje zajednica pjeva.

Mala-vježba (30 sekundi nakon Evanđelja): Kad čuješ „Riječ Gospodnja“, zatvori oči i reci: „Gospodine, koju riječ večeras ostavljaš u meni?“ Zadrži jednu riječ ili sliku. Ponesi je doma.

Evanđelje kao ljubavno pismo (i danas, i tebi)

U misi čujemo mnogo riječi, ali središte liturgije Riječi jest Evanđelje: ne izvješće, nego poruka ljubavi – ne čitamo ga zbog stila, nego zbog Onoga koji govori.

· Radnik na klupi (radnim danom, 11:30). Ruke mirišu na ulje i prašinu. „Dođite k meni svi izmoreni…“ Ne pamti sve rečenice, ali pamti pogled: Bog ga je vidio.

· Majka s djetetom. Nemirno dijete, raspršene misli. Evanđelje o Kruhu života. Nema „savršenu sabranost“, ali čuje jedno: „Dajem se za tebe.“ Dosta za danas.

Ne sjećaš se svega – a ipak si obogaćen

Često nakon mise ne možemo prepričati čitanja. Ako je ostao trag blizine – „Bog mi je govorio“ – susret je uspio. Kao kod ljubavnog pisma: presudno nije što piše, nego Onaj koji stoji iza riječi.

Katolička liturgija Riječi se slavi: čita se, naviješta, okružuje pjesmom i svjetlom. Riječ nije teorija, nego događaj – događa nam se sada.

Tri tišine koje liječe:

· Nakon „Gospodine, smiluj se“ – udahni i prepusti krivnje Onome koji prašta.

· Nakon homilije – ne ocjenjuj stil propovjednika, nego pitaj: „Što mi je sada činiti?“

· Nakon pričesti – ne govori odmah; pusti da govori Prisutni.

Homilija: misao koja nosi (ne predstava)

Ako čekaš homiliju, ne očekuj zabavu, cirkus – toga ima dovoljno na drugim mjestima. Osluškuj misao koju ćeš ponijeti kući i od nje živjeti. Ne budi previše pristran: ponekad odgovor koji Bog daje „pogodi kao šaka u oko“, ali je istinit i spasonosan.

I ne očekuj uvijek munjeviti uvid. Kao mali Samuel, često čujemo riječ koja zvuči „obično“, pa ni ne slutimo da je to upravo Bog koji nam govori.

„Vjerujem“ – odmor od samoga sebe

Vjerovanje nije popis točaka, nego molitva usredotočena na Boga i Njegova djela. Nekome djeluje „hladno“, a zapravo je to odmor od nas samih: prestajem vrtjeti svoje probleme i ulazim u veliku priču spasenja. „Vjerovanje: pet minuta odmora na Korčuli – bez buke auta. Odmor srca u Bogu.“

Mala vježba: Na riječi „postao čovjekom“ prigni glavu i tiho reci: „I zbog mene.“

Slušati srcem – praktični kompas

· Otvoreno: ne kao analitičar, nego kao zaljubljeni.

· Osobno: Bog govori meni, ne samo „nekome drugome“.

· Spremno: Riječ može zaboljeti – ali liječi.

· Jedna rečenica je dovoljna: bolje jedna usvojena riječ nego deset zaboravljenih.

Slika slušanja (Riječ → Odgovor → Dar): Čujem Riječ → odgovaram Vjerovanjem i prošnjama → donosim darove (kruh, vino, sebe).

Molitva vjernika – gdje Bog dira našu stvarnost

Na misu ne dolazimo praznih ruku. Prošnje nisu „popis želja“, nego djelo vjere i povjerenja: sve stavljamo u Božje ruke – Crkvu, svijet, ranjene, obitelji, pokojne.

Primjer (kratko i iz srca):

· Za Crkvu: da uči narod slušati Riječ i živjeti je u ljubavi – molimo Te.

· Za ratom i mržnjom ranjena mjesta: da mir pobijedi računice – molimo Te.

· Za bolesne, iscrpljene i one koji čekaju nalaze: da im Gospodin bude snaga i mir – molimo Te.

· Za obitelji pod teretom kredita i straha: da ne izgube povjerenje i da osjete pomoć bližnjih – molimo Te.

· Za našu zajednicu: da iz ove mise izađemo s jednom riječju koju ćemo živjeti – molimo Te.

· Za naše pokojne: da ih Svjetlost vječna obasja – molimo Te.

„Ako dođem samo ‘uzeti nešto za sebe’, lako odem praznih ruku. Ako dođem s otvorenim srcem, otkrijem da me Bog već čeka.“

Nedjeljni izazov: pet minuta koje mijenjaju tjedan

· Prije mise (1 min): napiši jedno ime i jednu brigu koju nosiš.

· Za vrijeme čitanja (1 min): uhvati jednu riječ.

· Nakon homilije (1 min): pitaj: „Gospodine, što da učinim ovaj tjedan?“

· U prošnjama (1 min): stavi napisano ime i brigu pred Boga – i pusti.

· Nakon pričesti (1 min): šuti i gledaj Onoga koji te gleda.

Evanđelje je Božje ljubavno pismo čovjeku! U euharistiji to pismo nije prošlost, nego sadašnjost. Naše „Amen“ u Vjerovanju i „Oče naš“ pečat su na to pismo. Ako ove nedjelje dopustimo da nas ta Riječ makar malo dotakne, tjedan ćemo živjeti od Božje ljubavi – a molitva će postati pravi razgovor s Bogom.

Kratka molitva: Gospodine, otvori mi uho da čujem, srce da primim i ruke da učinim. Daj mi riječ za ovaj tjedan – i snagu da je živim. Amen.

(Napomena o autoru: p. Anto Bobaš, dominikanac, pastoralno djeluje u Rijeci; s bratom Jadrankom utemeljio je kršćanski rock bend „Glasnici nade“ i autor je emisije „Oni rokaju za Gospodina“ na Hrvatskom katoličkom radiju.)

Pročitaj više

Vjerovao sam da barem neće u crkvi koriste mobitel za vrijeme svete mise. Prevario sam se. I to sam nedavno doživio. Ja slavim svetu Misu i u jednom trenutku ugledam kako su neki na mobitelima, kao da su u kafiću. Užas! Što reći na to?

Dunja smanjuje razinu mokraćne kiseline u tijelu, pa se uz promjenu prehrane, dovoljno kretanja i mješavinu bilja s celerom postiže dobar uspjeh u liječenju uloga, reume i artritisa. Zbog svog sastava – vinske i jabučne kiseline, šećera, tanina, balastnih tvari i brojnih minerala (kalija, kalcija, fosfora), vitamina C i pektina dunja osobito dobro djeluje na želudac, a koristi se i protiv zakiseljenosti organizma.

To je osoba koja živi u istini, koja je svjesna da je stvorenje Božje, koja vjeruje da sve ono dobro što ima dolazi od Boga. Oholica je čovjek koji živi u iluziji, koji se izdiže nad druge ljude, koji misli da smije učiniti sve što mu se prohtije.