KAKO SE MOLI KRUNICA (5): Krunica i njezina ‘konkurencija’ ili zašto krunica nije puko prebiranje zrnaca nego tiha propovijed srca

U svim religijama brojanica pomaže čovjeku da sabere misli, da molitva postane ritam, da se tijelo i duh usklade u tišini. No razlika je u smjeru. Za kršćanina, brojanica nije zatvoreni krug ponavljanja, nego put prema Osobi – prema Kristu, Sinu Božjem. Svaka Zdravomarija završava zazivom: „…blagoslovljen plod utrobe tvoje – Isus.“

Autor: P. Anto Bobaš
event 11.10.2025.
Photo: Unsplash

Na prvi pogled, zrnca u ruci čovjeka mogu izgledati isto. Ali ono što ih pokreće, ono što daje smisao njihovu okretanju, uvijek je – srce. Bilo da ih dodiruje hinduist u Indiji, musliman u Sarajevu ili redovnik u samostanu – nit je ista, ali molitva nije jednaka.

Od malā do tespihu

Prve brojanice nastale su na Istoku, davno prije nego što su stigle u kršćansku Europu. U hinduizmu i budizmu koristi se malā – vijenac od 108 zrna. Služi za ponavljanje mantri, a broj 108 ima simbolično značenje: broj punine i savršenstva. Svako zrno postaje poput koraka koji vodi prema tišini i nutarnjem miru.

Kad je islam u 7. stoljeću preuzeo mnoge elemente istočnog duhovnog izraza, pojavila se i molitvena brojanica – tespih. Sastoji se od 33 zrna i koristi se za ponavljanje triju svetih formula:

· Subhanallah – Neka je slavljen Allah,

· Elhamdulillah – Neka je hvala Allahu,

· Allahu ekber – Bog je najveći.

U početku su muslimani molili na prste, kako je, prema predaji, činio i sam Poslanik Muhamed. Tek kasnije, kad se praksa proširila u svakodnevnu pobožnost, tespih postaje predmet molitve – pomagalo koje pomaže sabranosti.

Od čvorova do krunice

U kršćanstvu se ideja brojanice pojavljuje najprije u monaškim zajednicama Istoka. Pravoslavni su monasi molili uz konopce s čvorovima – 33 čvora za 33 godine Kristova života. Molitva je bila jednostavna i duboka: „Gospode Isuse Kriste, Sine Božji, smiluj se meni grješniku.“

Prema staroj predaji, jedan je monah pokušavao plesti brojanicu, ali mu je đavao stalno razvezivao čvorove. Tada mu se ukazao anđeo i naučio ga čvoru satkanom od sedam malenih križeva, koji se više ne može razvezati. Tako je nastala molitvena brojanica srca – otporna na svako zlo.

Krunica – psaltir Evanđelja

U zapadnom je kršćanstvu brojanica poprimila svoj današnji oblik – krunicu. Njezin je korijen u želji da se, na pučki način, zamijeni redovnički psaltir od 150 psalama – pa je nastalo 150 Zdravomarija.

Dominikanci su imali ključnu ulogu u oblikovanju krunice: Rajnski mistici (Heinrich Seuse, Ivan Tauler, Meister Eckhart) te posebno bl. Alain de la Roche, dok je papa Pio V. u 16. stoljeću potvrdio njezin oblik i poticao njezino širenje.

Krunica je postala Evanđelje siromaha tj. molitva koja vodi kroz otajstva Kristova života, smrti i uskrsnuća. Zrnca, poput koraka, povezuju čovjeka s Marijom, a preko nje – s Isusom.

Molitva na zrncima – zajednički ritam

U svim religijama brojanica pomaže čovjeku da sabere misli, da molitva postane ritam, da se tijelo i duh usklade u tišini. No razlika je u smjeru. Za kršćanina, brojanica nije zatvoreni krug ponavljanja, nego put prema Osobi – prema Kristu, Sinu Božjem. Svaka Zdravomarija završava zazivom: „…blagoslovljen plod utrobe tvoje – Isus.“

Upravo taj Isus čini krunicu ne meditacijom, nego susretom. U svakoj desetici molitelj pronalazi dio Evanđelja – trenutak Božje prisutnosti u vlastitom životu. Tako krunica postaje tiha propovijed srca.

I kao misao za kraj misao prijatelja iz školskih dana Josipa Andrića Gina: „Kao što sigurno magnetna igla, usred svih oluja i nevremena, pokazuje prema sjevernjači, koja upućuje na pravi smjer plovidbe, tako i Majka Božja, ponizna službenica Gospodnja, upućuje na svoga Sina – na Onoga koji je Put, Istina i Život, u kojem se naš Bog utjelovio i pokazao svoje milosrdno lice.“

Pročitaj više

To je znak da je molitva naše oružje: ne za osvajanje, nego za obranu duše. Krunica je naš svakodnevni boj protiv ravnodušnosti, zla i tame. Ona okuplja, povezuje i podsjeća da se Crkva ne gradi galamom, nego molitvom.

Ako ti se čini da ti život izmiče iz ruku, ako ti je duša gladna i srce nemirno – uzmi krunicu. Ne kao relikviju, da je objesiš o retrovizor, nego uzmi u ruke – kao kruh svagdašnji.

Euharistija nas čini dionicima Božjeg života, a krunica nas uči da taj dar zadržimo, proživimo i pretočimo u svakodnevicu – da misa ne bude samo liturgijski čin, nego način života.