PET MINUTA S MISE: Zaustavi se minutu prije mise, za čitanja, nakon homilije, u prošnjama te poslije pričesti i – promijenit će ti cijeli tjedan!

Često nakon mise ne možemo prepričati čitanja. Ako je ostao trag blizine – „Bog mi je govorio“ – susret je uspio. Kao kod ljubavnog pisma: presudno nije što piše, nego Onaj koji stoji iza riječi.

Autor: P. Anto Bobaš
event 30.09.2025.
Photo: p. Anto Bobaš

U liturgiji nije dovoljno samo govoriti Bogu – jednako je važno i slušati Ga. Bog nam progovara u čitanjima, Evanđelju, pjesmama, propovijedi, ali i u tišini. Misa je razgovor: mi donosimo svoje molitve i brige; u tišini i predaji otkrivamo da Bog već zna što nam treba i poziva nas da Mu sve predamo. Evanđelje nije samo tekst – to je pismo od Onoga koji te voli.

Dođi s nakanama – misa je „živi razgovor“

Hoćete li euharistijsko slavlje svjesno slaviti – i hoće li vam bogoslužje izgledati zanimljivo ili dosadno – uvelike ovisi o tome koliko molitvenih nakana donesete sa sobom. Pohvala i zahvala, prošnja i zagovor, vlastite potrebe i brige drugih – sve nalazi svoj oslonac i središte u misi.

Želite li započeti razgovor s osobom koju volite, preuzimate inicijativu. Nije dovoljno odlučiti „bit ću pažljiv“ ako ne izgovorite ni riječ. Tako je i u liturgiji.

Aktivni početak: već u prvih nekoliko minuta

Početak bogoslužja je vrlo aktivan: želimo blizinu Gospodinovu; usklađujemo se za susret s Bogom; molimo Boga i jedni druge za oproštenje; hvalimo Ga zbog Njegove dobrote; pred Njim iznosimo nakane i stanje srca – sve to u prvim minutama. Zatim dolazi trenutak da sjednemo i slušamo – jedni druge i Njega. „Spreman sam za razgovor!“ – to je najbolji signal koji Bogu možemo dati.

Bog govori – i to nije nikakva novost

On govori oduvijek i – danas. Zašto bi baš vama uskratio riječ? Slušati Boga zapravo je jednostavno: On nam prepušta i način na koji ćemo Ga slušati. Imate li konkretno pitanje, problem, brigu – osluškujte odgovor u čitanjima, ali i u pjesmama koje zajednica pjeva.

Mala-vježba (30 sekundi nakon Evanđelja): Kad čuješ „Riječ Gospodnja“, zatvori oči i reci: „Gospodine, koju riječ večeras ostavljaš u meni?“ Zadrži jednu riječ ili sliku. Ponesi je doma.

Evanđelje kao ljubavno pismo (i danas, i tebi)

U misi čujemo mnogo riječi, ali središte liturgije Riječi jest Evanđelje: ne izvješće, nego poruka ljubavi – ne čitamo ga zbog stila, nego zbog Onoga koji govori.

· Radnik na klupi (radnim danom, 11:30). Ruke mirišu na ulje i prašinu. „Dođite k meni svi izmoreni…“ Ne pamti sve rečenice, ali pamti pogled: Bog ga je vidio.

· Majka s djetetom. Nemirno dijete, raspršene misli. Evanđelje o Kruhu života. Nema „savršenu sabranost“, ali čuje jedno: „Dajem se za tebe.“ Dosta za danas.

Ne sjećaš se svega – a ipak si obogaćen

Često nakon mise ne možemo prepričati čitanja. Ako je ostao trag blizine – „Bog mi je govorio“ – susret je uspio. Kao kod ljubavnog pisma: presudno nije što piše, nego Onaj koji stoji iza riječi.

Katolička liturgija Riječi se slavi: čita se, naviješta, okružuje pjesmom i svjetlom. Riječ nije teorija, nego događaj – događa nam se sada.

Tri tišine koje liječe:

· Nakon „Gospodine, smiluj se“ – udahni i prepusti krivnje Onome koji prašta.

· Nakon homilije – ne ocjenjuj stil propovjednika, nego pitaj: „Što mi je sada činiti?“

· Nakon pričesti – ne govori odmah; pusti da govori Prisutni.

Homilija: misao koja nosi (ne predstava)

Ako čekaš homiliju, ne očekuj zabavu, cirkus – toga ima dovoljno na drugim mjestima. Osluškuj misao koju ćeš ponijeti kući i od nje živjeti. Ne budi previše pristran: ponekad odgovor koji Bog daje „pogodi kao šaka u oko“, ali je istinit i spasonosan.

I ne očekuj uvijek munjeviti uvid. Kao mali Samuel, često čujemo riječ koja zvuči „obično“, pa ni ne slutimo da je to upravo Bog koji nam govori.

„Vjerujem“ – odmor od samoga sebe

Vjerovanje nije popis točaka, nego molitva usredotočena na Boga i Njegova djela. Nekome djeluje „hladno“, a zapravo je to odmor od nas samih: prestajem vrtjeti svoje probleme i ulazim u veliku priču spasenja. „Vjerovanje: pet minuta odmora na Korčuli – bez buke auta. Odmor srca u Bogu.“

Mala vježba: Na riječi „postao čovjekom“ prigni glavu i tiho reci: „I zbog mene.“

Slušati srcem – praktični kompas

· Otvoreno: ne kao analitičar, nego kao zaljubljeni.

· Osobno: Bog govori meni, ne samo „nekome drugome“.

· Spremno: Riječ može zaboljeti – ali liječi.

· Jedna rečenica je dovoljna: bolje jedna usvojena riječ nego deset zaboravljenih.

Slika slušanja (Riječ → Odgovor → Dar): Čujem Riječ → odgovaram Vjerovanjem i prošnjama → donosim darove (kruh, vino, sebe).

Molitva vjernika – gdje Bog dira našu stvarnost

Na misu ne dolazimo praznih ruku. Prošnje nisu „popis želja“, nego djelo vjere i povjerenja: sve stavljamo u Božje ruke – Crkvu, svijet, ranjene, obitelji, pokojne.

Primjer (kratko i iz srca):

· Za Crkvu: da uči narod slušati Riječ i živjeti je u ljubavi – molimo Te.

· Za ratom i mržnjom ranjena mjesta: da mir pobijedi računice – molimo Te.

· Za bolesne, iscrpljene i one koji čekaju nalaze: da im Gospodin bude snaga i mir – molimo Te.

· Za obitelji pod teretom kredita i straha: da ne izgube povjerenje i da osjete pomoć bližnjih – molimo Te.

· Za našu zajednicu: da iz ove mise izađemo s jednom riječju koju ćemo živjeti – molimo Te.

· Za naše pokojne: da ih Svjetlost vječna obasja – molimo Te.

„Ako dođem samo ‘uzeti nešto za sebe’, lako odem praznih ruku. Ako dođem s otvorenim srcem, otkrijem da me Bog već čeka.“

Nedjeljni izazov: pet minuta koje mijenjaju tjedan

· Prije mise (1 min): napiši jedno ime i jednu brigu koju nosiš.

· Za vrijeme čitanja (1 min): uhvati jednu riječ.

· Nakon homilije (1 min): pitaj: „Gospodine, što da učinim ovaj tjedan?“

· U prošnjama (1 min): stavi napisano ime i brigu pred Boga – i pusti.

· Nakon pričesti (1 min): šuti i gledaj Onoga koji te gleda.

Evanđelje je Božje ljubavno pismo čovjeku! U euharistiji to pismo nije prošlost, nego sadašnjost. Naše „Amen“ u Vjerovanju i „Oče naš“ pečat su na to pismo. Ako ove nedjelje dopustimo da nas ta Riječ makar malo dotakne, tjedan ćemo živjeti od Božje ljubavi – a molitva će postati pravi razgovor s Bogom.

Kratka molitva: Gospodine, otvori mi uho da čujem, srce da primim i ruke da učinim. Daj mi riječ za ovaj tjedan – i snagu da je živim. Amen.

(Napomena o autoru: p. Anto Bobaš, dominikanac, pastoralno djeluje u Rijeci; s bratom Jadrankom utemeljio je kršćanski rock bend „Glasnici nade“ i autor je emisije „Oni rokaju za Gospodina“ na Hrvatskom katoličkom radiju.)

Pročitaj više

Tko je svjestan da je učinio jedan smrtni grijeh, ne smije primiti svetu pričest, pa makar osjećao veliko kajanje, a da prethodno nije primio sakramentalno odrješenje, osim ako se radi o teškom razlogu da se pričesti, a nije mu moguće pristupiti svećeniku.

Srce je, prema biblijskom shvaćanju, središte ili jezgra čovjeka, njegovo jedinstveno “ja” koje još nije podijeljeno na intelekt i emocije. U tom središtu svoje osobnosti čovjek najviše doživljava sebe i Boga kao jedinstvene i neponovljive stvarnosti.

Orasi pridonose rastu mišića, pomažu izgradnju kostiju i potiču metabolizam, a njihova hranjiva vrijednost je četiri puta veća od hranjive vrijednosti mesa.