Još jedna iznimno važna vrsta voća kod sv. Hildegarde je grožđe. Ne samo da je zdravo kao voće nego se prerađeno u vino koristi u gotovo svim eliksirima koje ova svetica preporučuje. Eliksiri su, uz prehranu, bitan sastojak medicine sv. Hildegarde te uvijek imaju sinergijsko i univerzalno djelovanje na jačanje cijelog organizma. Eliksiri se uglavnom pripremaju od meda i vina, pri čemu kuhanjem ova dva sastojka nastaju trigliceridi koji osobito povoljno djeluju na srce. Ovisno o problemu, ovim glavnim sastojcima eliksira dodaje se bilje i začini. Najpoznatiji eliksiri su peršinovo vino (za srce i snagu), eliksir od pelina (za detoksikaciju unutarnjih organa) i eliksir od vodene leće (za imunitet / kod karcinoma).
Hildegarda je vino nazivala „krvlju zemlje“; hvalila ga je jer čisti krv, tjelesne sokove i krvne žile te navela: „Ako se vino umjereno pije, ono čovjeka liječi i razveseljuje svojom velikom snagom i toplinom.“ Preporučuje da se zimi pije vino ili pivo umjesto vode. Poznato je Hildegardino deglazirano vino protiv stresa koje ima iznimno razveseljujuće i opuštajuće djelovanje te otklanja srdžbu i tugu.
Recept za deglazirano vino
Uzmemo 1-2 dcl bijelog ili crnog vina i zagrijemo do ključanja, dok se ne pojave mjehurići (pritom veći dio alkohola ispari, jer on ključa već pri 80ºC). Zatim u vino ulijemo malo hladne vode (30-40 ml), maknemo ga s vatre i popijemo toplo gutljaj po gutljaj. Djeca i osobe osjetljive na vino ili alkohol piju likersku čašicu ili nekoliko jušnih ili čajnih žličica deglaziranog vina.
Vinova loza
Osim grožđa se kod Hildegarde u ljekovite svrhe koristi i vinova loza, i to za pripremu tekuće “zubne paste“, odnosno tekućine za prirodnu remineralizaciju zubi, sprječavanje karijesa, čvrstu caklinu, izbjeljivanje zubi te protiv paradontoze i upala desni. Priprema se od čistog pepela i vina. Sv. Hildegarda navodi: „Komu se kvare zubi i zubno meso te su mu zubi slabi, neka usipa vrući pepeo vinove loze u vino, kao kad se priprema lužina. Neka s tom tekućinom pere (ispire) zube i zubno meso. Neka to čini često pa će mu zubno meso ozdraviti a zubi postati čvrsti. Ako su zubi zdravi, ova će tekućina također pomoći te će zubi postati lijepi.“
Za dodatno jačanje zubi bi po Hildegardi zube trebalo prati hladnom vodom.
Još jedna primjena vinove loze je za vid. „Kad se odreže mladica vinove loze, treba uzeti kapljice koje izlaze iz tog mjesta, jer su one korisne za bistar vid. Namaži kapke tim kapima i neka samo malo uđe i u oko. To zamagljene oči čini bistrima.“ Ove se kapi dakle primjenjuju kod zamagljenog vida, mrene i konjuktivitisa.
Sljedeća primjena ovih istih kapi je kod tinitusa, uhobolje i glavobolje: „U kapljice vinove loze dodaj malo maslinovog ulja pa njime namaži uši ili glavu pa će bolovi proći“.
Još je važan pripravak od grožđa i vinski ocat koji se koristi za dobru probavu i zdravlje mokraćnih putova, pri čemu se malo octa dodaje u jelo.
Nabujak od grožđa
Sastojci za četiri osobe:
350 g bijelog pirovog peciva ili kruha
50 g maslaca
6 žlica šećera od šećerne trske
30 g grožđica
400 g grožđa
5 dcl mlijeka
4 jaja
1 žlica kukuruznog škroba
Pecivo narezati na kriške i premazati maslacem. Staviti u kalup i posipati šećerom.
Bobice grožđa prepoloviti, rasporediti po pecivu a zatim dodati i grožđice. Napraviti preljev od mlijeka, jaja, škroba i ostatka šećera te preliti preko peciva i grožđa. Peći na 180°C 40 minuta.
Desert s grožđem
Sastojci za 8 porcija
1 kg grožđa bez koštica
100 g šećera od šećerne trske
1 paketić vanilin šećera
250 g posnog sira
250 g slatkog vrhnja
250 g sira mascarpone
2 paketića keksa
Vrhnje, šećer i vanilin šećer izlupati u šlag. Pomiješati sir i mascarpone. Sve ove sastojke temeljito izraditi u kremu.
Usitniti kekse pa u zdjeli slagati sloj po sloj: najprije grožđe, zatim kremu te na kraju posipati keksima.
Liker od grožđa s vanilijom
Sastojci:
1 kg crnog grožđa
200 ml vode
200 g šećera od šećerne trske
1 štapić vanilije
700 ml rakije
Priprema
Grožđe i vodu usipati u lonac i zakuhati. Kuhati 10 minuta dok grožđe potpuno ne omekša.
Ovu smjesu procijediti i dobro iscijediti grožđe (dobije se oko 800 ml soka). Sok vratiti u lonac, dodati šećer i razrezani štapić vanilije. Zakuhati i kuhati dok se šećer ne otopi. Nakon toga ostaviti da se ohladi.
Na kraju izvaditi vaniliju, uliti rakiju u sok i dobro promiješati.
ZA DUŠU – Iz Hildegardinog djela Scivias
Bog je dopustio da od Noe ponikne novi svijet
O Noa, ti si znak koji donosi spas, jer tebe je Bog u skrovitosti poučio, kako po vodi možeš biti spašen.
U tvoje je srce usadio želju da njemu u čast podigneš žrtvenik. Ti živiš kao jutarnje rumenilo, koje je iskra sunca. Bog je po tebi predkazao novu i staru svetost proroka i mudraca kao i zakon neoskvrnjenosti.
Ovaj zakon ne potječe od strane čovjeka, nego je usađen u priliku žene, koja još nije bila pod vlašću čovjeka.
Stoga ti nije mogla naškoditi niti snaga vode. Po tebi je Bog dopustio da ponikne novi svijet. I tebi je predao vodom natopljenu zemlju.
Noa, ti si praizvor svetosti kao i porasta ljudskog roda. Od tebe on potječe. Sada te molimo, ne zaboravi nas radi naše nemarnosti u pjesmama tvojih hvalospjeva.
Nego za volju ljubavi, koja te je izabrala za svoja čudesa, molimo te:
Sjeti nas se pred Bogom u svojim pjesmama i molitvama.
Amen.
U Abrahamu je uzor poslušnosti ljubljenog sina
Sveti Bože, ti živiš nepodijeljen. Ti si po svojoj Riječi iz svog bića stvorio život stvorova. Da, još više, njihova pojava je toliko oblikovana po tvojoj Riječi da nikada više neće izgubiti snagu. Stvoreno zelenilo živi od daha vjetra, od zrake u strujanju vode. Stvorena razumna bića odjenuo si tijelom.
Ti si neoskvrnjenu i nepodijeljenu poslušnost tvoje »odjeće«, tvoje Riječi odjenute u ljudskost, u Abrahamu najavio i zapisao. I tu čistu i neoskvrnjenu poslušnost sačuvao si za slobodu onih koji vrše pokoru za neposlušnost, koja je nastala u Adamu.
Ti si Abrahamu naredio da žrtvuje svog ljubljenog sina. Time si svoga Sina postavio kao primjer onoga koji treba da bude žrtvovan za svoj narod. Ali tvoj anđeo je zadržao mač, koji si trgnuo i ispružio nad vezanim sinom. I upućen si na ovna, koji nije uzet od ostalih ovaca, i koji je trebao pokazati tvoje čudo.
Čovjek pak, kojeg si oblikovao, bio je od đavla prevaren. Otada je cijela ljudska narav okaljana. Svaki čovjek je začet u istočnom grijehu zahtjevom tijela. Tako je iskonska narav čovjeka izopačena ili iskrivljena. Ništa njoj slično nije je moglo osloboditi iz đavolskoga ropstva. Stoga si odlučio da odjeća tvog Sina mora poniknuti iz čiste zemlje, koja još nije proizvela klicu, i čiju je plodnost zapalila vatra Duha Svetoga.
Tako je Djevica, zagrijana žarom Duha Svetoga, rodila svog Sina. Bez žara Duha Svetoga Djevica nikada ne bi mogla roditi svog Sina.
Tu tajnu si predkazao u ovnu, koji se zapleo u grmlju.
Sin Božji, nerođen ljudskom krvlju, sam je za Adamove grijehe visio na križu. Jer nitko koji je bio njemu sličan nije mogao osloboditi žive i isprazniti podzemlje.
O Abrahame! Ti si bio ukrašen obrezanjem. Ti si bio ugrađen u temelje Starog Zavjeta. Ti si bio ukrašen jutarnjim rumenilom zore za sunce Crkve.
U toj tami pojavile su se tri zvijezde, koje su u svom sjaju međusobno bile povezane. To su velika svjetla kao slika najuzvišenijeg Trojstva, naime, Abraham, Izak i Jakov.
(Prof. Višnja Bartolović prevoditeljica je knjige “Hildegarda i hrana kao lijek” u nakladi “Verbuma” te svojim savjetima po načelima sv. Hildegarde pomaže ljudima u održavanju dobrog tjelesnog, mentalnog i duhovnog zdravlja.)