Fra Bonaventura Duda: Dođi nekome u Došašću!

“Tih dana… Marija pohiti u Gorje ” (Lk 1,39). Kako volim tu riječ, biranu riječ. Luka je nije samo tako stavio. Ovako naime započinje svoj odlomak o Marijinu pohodu Elizabeti: “Tih dana – odmah nakon Navještenja – Marija usta i pohiti u Gorje” (Lk 1,39). Već je Ambrozije to popratio tako izvrsnim komentarom: “Nescit tarda…

Autor: Fra Bonaventura Duda
event 20.12.2024.
Photo: Robert Anic/Pixsell

“Tih dana… Marija pohiti u Gorje ” (Lk 1,39). Kako volim tu riječ, biranu riječ. Luka je nije samo tako stavio. Ovako naime započinje svoj odlomak o Marijinu pohodu Elizabeti: “Tih dana – odmah nakon Navještenja – Marija usta i pohiti u Gorje” (Lk 1,39).

Već je Ambrozije to popratio tako izvrsnim komentarom: “Nescit tarda molimina Spiritus Sancti gratia! ”Milost Duha Svetoga ne poznaje zakašnjela odlaganja. Još više! On zapaža da je Marija “pohitjela u gorski kraj… zato što se veselila ostvarenju želje, zato što je bila spremna na uslugu pa se žurila da donese radost“.

Advent se hrvatski zove došašće, a nadovezuje se na prošnju Očenaša: “Dođi kraljevstvo Tvoje!” Čeznemo da Božje kraljevstvo dođe k nama. No ono vrlo često tako dolazi k nama da mi pođemo i dođemo nekomu drugomu.

Došašće se pretvara u Božić samim dolaskom. Istom kad priđemo jedni k drugima, kad pohitimo nekom i s njim se sretnemo – da, upravo u tim susretima događa se nešto božansko, božićno.

Pitat će Gospodina oni zdesna: “A kada, Gospodine, dođosmo k tebi” (Mt 25,39). A čudit će se i oni slijeva, kada to ne dođoše k njemu. I jednima i drugima će odgovoriti: kad dođoste (ili ne dođoste) nekomu, k meni dođoste…

Dolasci spadaju u civilizaciju ljubavi koja tek sviće. Stoga, kršćanine, brate i sestro – dođi k nekom ovog Božića. I to žurno. Požuri nekomu. Tako će se stalno događati pohod Marijin.

Pročitaj više

Pojam „kulturološko kršćanstvo“ znači – voljeti plodove, ali prezirati korijen. Slušati božićne pjesme, diviti se zvonima i katedralama, a istodobno ne slušati Riječ Božju zapisanu na stranicama Evanđelja. Biti poput smokve koju je Isus prokleo – imala je lišće, ali nije imala ploda.

Razlika između domoljuba i koristoljuba je u tome što prvi poznaje zahvalnost, a drugi ne može voljeti ništa što mu ne koristi. Nalik djetetu koje roditelje grli samo kad mu daju novac, a prezre ih kad mu kažu ne. Domoljub osjeća duboku zahvalnost za slobodu koju su za njega drugi izborili. Za ljepote koje je baštinio i za jezik na kojem sanja. Iz te zahvalnosti raste osjećaj odgovornosti i spremnost na žrtvu. Da vrati što je primio, pa i više od toga.

Novi zavjet gotovo uopće ne govori o posljednjim danima Isusove majke, Blažene Djevice Marije, pa se o Marijinu kraju života i smrti govori uglavnom kroz vizije pojedinih kršćanskih mistika, poput Anne Katharine Emmerich, katoličke blaženice, čije su vizije objavljene u knjizi „Život Blažene Djevice Marije“, koja je dobila crkveni imprimatur, a na hrvatskom ju je otisnula „Naklada sv. Antuna“ iz Zagreba.