Molitvena osmina za jedinstvo kršćana (2. dan)

Molitva: središte svih ekumenskih zadataka; osobno obraćenje radi pročišćenja srca; načini ekumenizma: dijalog i zajednički rad.

Autor: Vjerujem.hr
event 19.01.2025.

ISUS se uoči Muke susreće sa svojim apostolima u Gornjoj sobi. Gospodin zna da je došlo njegovo vrijeme. Neće više sjediti za stolom s njima na zemlji, već će ih čekati pokraj Oca. Apostol Ivan, prisutan u onim važnim trenucima, prije nego što pripovijeda događaje te noći, opisuje Isusov duh: „budući da je ljubio svoje, one u svijetu, do kraja ih je ljubio” (Iv 13,1). Upravo ga je ta ljubav – također i za svakoga od nas – nagnala da nekoliko minuta kasnije pita svoga Oca za jedinstvo svojih učenika kroz stoljeća.

Ekumenizam – istaknuo je sveti Josemaría – je “želja za proširivanjem srca, za otvaranje svima otkupiteljskim strepnjama Kristovim, koji svakoga traži i želi dobrodošlicu, jer je prvo volio sve” [1]. Jedinstvo je manifestacija milosrđa: ono se rađa iz našeg jedinstva s Bogom i prelijeva se u ljubav koja ne stvara granice drugima i ne zna reći dosta. Kršćani “osjećaju kako su im srca široka”, rekao je sveti Ivan Krizostom u homiliji. „Kao što toplina širi tijela, tako i dobročinstvo ima snagu množenja, budući da je to topla i gorljiva vrlina“ [2]. Kao posljedica toga, kako ističe sveti Ivan Pavao II, “napredak se postiže na putu koji vodi ka obraćenju srca prema ljubavi koju čovjek ima prema Bogu i, istodobno, prema braći: svoj braći, čak i onima koji nisu u punom zajedništvu s nama. Iz ljubavi se rađa želja za jedinstvom, također i s onima koji su tu želju uvijek ignorirali »[3].

Njegovo prisno sjedinjenje s Ocem i žeđ za dušama tjeraju Isusa da moli: „ja u njima i ti u meni, da tako budu savršeno jedno da svijet upozna da si me ti poslao i ljubio njih kao što si mene ljubio“ (Iv 17,23). Pridruženi Isusovoj molitvi, ova želja za jedinstvom poziva nas da molimo za sve kršćane i sa svim kršćanima. Na putu prema jedinstvu, prvu ulogu ima molitva, koja je nesumnjivo srce cijelog ekumenskog zadatka. „Ako kršćani, unatoč svojim podjelama, znaju sjediniti sve više i više zajedničku molitvu oko Krista, postat će svjesniji da ih dijeli manje od onoga što ih ujedinjuje. Ako se češće i upornije nađu pred Kristom u molitvi, naći će snage suočiti se sa čitavom bolnom i ljudskom stvarnošću podjela“ [4]. Ova zajednička molitva, kako Benedikt XVI ističe, „nije dobrovoljni ili puki sociološki čin, već je istinski izraz vjere koji ujedinjuje sve Kristove učenike“ [5].

ISPRED groba svetog Pavla papa Franjo je istaknuo da autentična potraga za jedinstvom znači vjerovati, u iskrenoj molitvi, u milost Oca. Sa poniznim stavom tražimo od Boga oprost za naše podjele, koje su otvorena rana u Tijelu Kristovu. Taj isti oprost tražimo i zbog razdvajanja naše braće lošim ponašanjem katolika kroz povijest. Na isti način žalimo kad su danas ili u prošlosti katolici bili uvrijeđeni od strane drugih kršćana. “Ne možemo izbrisati ono što je bilo”, nastavio je Papa tom prilikom, “ali ne želimo dopustiti da tegobe prošlosti i dalje kontaminiraju naše odnose” [6].

Vrlo je vjerojatno da su, kako ističe Drugi vatikanski sabor, za razdvajanje kršćana ponekad “odgovorne obje strane, ali oni koji su se sada rodili i njeguju vjeru u Isusa Krista u tim zajednicama, ne mogu se smatrati odgovornima za grijeh razdora, a Katolička ih Crkva prihvaća s bratskim poštovanjem i ljubavlju“ [7]. Temelj ekumenske predanosti je u obraćenju srca. Na ovaj ćemo način s novim srcem promišljati prošlost čistim Kristovim pogledom, a on će nam pružiti potrebnu milost za pročišćavanje našeg sjećanja, oslobađajući ga nesporazuma i predrasuda.

Život svetog Pavla je dobar primjer u tom pogledu. Njegovo obraćenje “nije bilo korak od nemorala do morala – moral mu je bio neupitan -; od pogrešne vjere do ispravne vjere – njegova je vjera bila istinita, iako nepotpuna -; ali trebalo ju je osvojiti Kristovom ljubavlju: odricanjem od svog savršenstva; bila je to poniznost onih koji su se bez rezerve stavili u službu Kristovu u korist braće. I samo u odricanju od sebe, u ovom suglasju s Kristom, također se možemo sjediniti među sobom, možemo postati “jedno” u Kristu” [8]. Svakako, predanost i molitva za jedinstvo nisu rezervirane samo za one koji žive u kontekstima podjele; naprotiv, u našem osobnom dijalogu s Bogom ne možemo zanemariti ovu zabrinutost. S pouzdanjem koju nam daje zajedništvo svetaca, zajedno s braćom po cijeloj zemlji, molimo: “Svi smo jedno.”

MOLITVA i osobno obraćenje naša su glavna sredstva za rad na jedinstvu kršćana. Možemo čak reći da je najbolji oblik ekumenizma boriti se živjeti u skladu s Evanđeljem, kako bi naš život bio slika onoga Krista oko kojega se želimo okupiti. Ali istodobno, moramo imati stvaran interes za razgovor s razdvojenom braćom. Zbog toga je na prvom mjestu dobro zapamtiti da se „istina nameće samo silom one iste istine koja prodire, i mekoćom i čvrstinom istovremeno, u duše“ [9]. Autentični ekumenski dijalog, koji izbjegava sve oblike redukcionizma, sinkretizma ili lakog slaganja, ima svoj temelj u ljubavi prema istini [10]. Samo gledajući drugu osobu Isusovim očima, zahvaljujući pažljivom osluškivanju, s novom jasnoćom možemo i osobno otkriti aspekte bogatstva kršćanske poruke.

Uz dijalog, zajednički je rad još jedan vrlo učinkovit način promicanja kršćanskog jedinstva. Sve više i više polja otvara prostor za ekumensku suradnju, posebice u pogledu prisutnosti Evanđelja u društvu. Sveti Josemaría smatrao je da duh Opusa Dei, potičući osobnu inicijativu u apostolatu i na poslu, može biti plodonosan u stvaranju „točaka laganog susreta, na kojima razdvojena braća otkrivaju – takav je život, godinama se to dokazuje – dobar dio doktrinarnih pretpostavki u koje su i oni i mi, katolici, položili toliko ekumenske nade »[11].

Imamo dva načina za rad na jedinstvu: s jedne strane, molitva i obraćenje srca; s druge strane dijalog i suradnja s drugim kršćanima. Uvjereni u snagu molitve cijele Crkve tijekom ovog tjedna, jednostavno se okrećemo Mariji. Njezina poslušnost Duhu Svetomu dragocjen je primjer istinskog ekumenskog stava.


[1] Sveti Josemaría, Ljubiti Crkvu, n. 28.

[2] Sveti Ivan Krizostom, Homilija o drugoj poslanici Korinćanima, 13, 1-2.

[3] Sveti Ivan Pavao II, Enciklika Ut unum sint, n. 21.

[4] Ibid.

[5] Benedikt XVI, Homilija, 23-I-2008.

[6] Franjo, Homilija, 25-I-2016.

[7] Drugi vatikanski sabor, Unitatis redintegratio, n. 3.

[8] Benedikt XVI, Homilija, 25-I-2009.

[9] Drugi vatikanski sabor, Dignitatis humanae, n. 1.

[10] Usp sveti Ivan Pavao II, Enciklika Ut unum sint, nn. 36-38.

[11] Sveti Josemaría, Razgovori, n. 22.

Izvor: https://opusdei.org/hr-hr/article/molitvena-osmina-za-jedinstvo-krscana-2-dan-19-sijecnja/

Pročitaj više

Naš život je neprestani izbor između urlika i pjesme. Urlik je buka koja može izraziti bunt, ali se lako pretvara u kaos. Pjesma je izraz radosti i smisla, koja dolazi iz srca koje zna da je ljubljeno.

Molitva krunice u javnom prostoru redovito izaziva oprečne stavove i otvara mnogo pitanja. S njima se, nakon objave teksta na našem portalu, susreo i dominikanac p. Anto Bobaš, koji odgovara na postavljena mu pitanja.

Rabiju dođe jednom neki bogataš. Njihov razgovor potraja prilično dugo. Zatim dođe na razgovor siromah kojega rabi otpusti već nakon nekoliko minuta. Vidjevši to, siromah se osjeti zapostavljenim i optuži rabija što je bogatašu posvetio mnogo vrmeena dok siromahe otpušta nakon kratkog rauzgovora. Zar ne bi morali biti pred rabijem svi Židovi jednaki? “Sigurno imaš…