P. Anto Bobaš: Kad glazba postane kult i publika se klanja pred pozornicom kao pred svetinjom – to nije umjetnost nego idolopoklonstvo, a glazba tada postaje zamjena za Boga. I to je opasno!

Danas nova „religija“ nastaje iz buke i decibela. To nije ironija, to je banalnost. I zamjena svetoga za spektakl. Kad se poziva da se heavy metal prepozna kao sustav vrijednosti i duhovno iskustvo – onda se ne govori samo o glazbi, nego predlaže ideološku i duhovnu zamjenu. No, ako religiju izjednačimo s glazbenim ukusom, izgubili smo i vjeru i glazbu. Jer religija bez svetoga postaje farsa. A glazba bez duše – buka.

Autor: P. Anto Bobaš
event 21.07.2025.
Photo: Privatni album Anto Bobaš

Može li glazbeni žanr postati religija? Može li koncert biti oltar, a vokal propovjednik? Upravo to predlaže inicijativa britanskog magazina Metal Hammer, potaknuta izjavom pjevača grupe Saxon, Biffa Byforda: heavy metal treba priznati kao „punopravnu religiju“. Više od deset tisuća ljudi na društvenim mrežama podržalo je tu ideju. Neki su to dočekali s osmijehom, drugi s nelagodom.

No, kao kršćani – oni koji svoju vjeru žive vjerno nasljedujući Krista u svakodnevici – trebali bismo se najprije zapitati: Što je to religija? I kako je razlikovati od vjere? Jer nije svako religiozno ponašanje ujedno i vjerničko. I nije sve što nosi simboliku – ujedno i sveto.

Religija nije „lajk“ igra

Religija nije pojačalo, ni majica s logom benda. Religija nije stil, već zavjet. Nije osjećaj pripadnosti „sceni“, nego unutarnji poziv da se živi pred Otajstvom. Religija je odnos sa Svetim, s Onim koji nadilazi čovjeka, a ne puka duhovna estetika.

U ranim stoljećima kršćanstva, vjernici su umirali u rimskim arenama s Kristovim imenom na usnama. Danas, navodno, nova „religija“ nastaje iz buke i decibela. To nije ironija, to je banalnost. I zamjena svetoga za spektakl.

Kada Metal Hammer poziva da se heavy metal prepozna kao sustav vrijednosti i duhovno iskustvo – onda ne govori samo o glazbi, nego predlaže ideološku i duhovnu zamjenu. No, ako religiju izjednačimo s glazbenim ukusom, izgubili smo i vjeru i glazbu. Jer religija bez svetoga postaje farsa. A glazba bez duše – buka.

Vjera nije ritam. Vjera je put.

Heavy metal slušam i pratim od mladosti. Cijenim njegovu izražajnost i energiju. Ali vjera se ne može svirati. Može se jedino živjeti. Religija nije glazbeni žanr, nego zavjet života. A vjera nije emocija. Vjera je put. Nije bura, nego oganj koji gori tiho, u savjesti.

Zato Crkva ne mora reagirati na svaku provokaciju. Ona nije Facebook stranica. Crkva je Tijelo Kristovo, živo, povijesno i nadvremensko. I još nešto – Crkva nije ta koja traži dokaz. Ona ga nudi. U šutnji svetaca i u krvi mučenika.

Glazba da – idolopoklonstvo ne

Heavy metal, u svojoj srži, može biti izraz bunta, boli i traganja. I to nije ništa novo. Ali kad glazba postane kult, kad se publika klanja pred pozornicom kao pred svetinjom – tada više ne govorimo o umjetnosti. Tada se događa idolopoklonstvo. Glazba tada postaje supstitucija za Boga. I to je opasno. Jer duhovna glad nije isto što i glad za glasnoćom.

Čovjek može vikati – a biti duhovno prazan. Može urlati, a ne znati slušati. Može pjevati o paklu – a žudjeti za smislom.

Tragikomedija balkanske stvarnosti

U Hrvatskoj i šire na Balkanu, heavy metal nikada nije bio mainstream. I neće to ni postati. Teško je govoriti o njegovoj „religioznosti“ u sredini u kojoj je glazba svedena na turbo-folk i balkanski kič – koji su, nažalost, osvojili ne samo ulice, nego i stadione, pa čak i savjest mnogih koji se javno deklariraju kao vjernici. Nije li tragikomično gledati nogometaše koji se križaju kad ulaze na teren, a nekoliko sati kasnije – totalni dernek, raspašoj, uz pjevačice čiji imidž i još više riječi vrijeđaju sve što križ označava?

Na dolasku naših nogometaša iz Rusije sa svjetskog prvenstva i osvojenog srebra, baš nekako u ovo vrijeme – u srpnju 2018., kada je oko pola milijuna ljudi dočekalo našu reprezentaciju na glavnom zagrebačkom Trgu, što je uzviknuo jedan od nogometaša u mikrofon, kad je na njega došao red?

– „P’jani smo k’o mace…“ – a oko pojasa što je bio svezao oko sebe? Ne hrvatski, nego barjak s likom svetog Ante Padovanskog koji u naručju drži Isusa, a koji je uzet iz crkve sv. Antuna!

Kad sam to vidio, raspametio sam se; i pitam se i danas: je li to religija? Ili je to kult ništavila, upakiran u estradni spektakl?

Crne mise na pozornici – tko je tko?

· Behemoth (Poljska): gazi sliku Gospe, para Bibliju, zaziva Sotonu. Frontmen Nergal višekratno osuđivan.

· Iron Maiden: pjesma The Number of the Beast slavi broj 666 – biblijski broj Zvijeri.

· Black Sabbath: pioniri okultnog metala. Tekstovi o demonima, smrti, paklu.

· Led Zeppelin: gitarist Jimmy Page otvoreni sljedbenik Aleistera Crowleyja.

· Rolling Stones: pjesma Sympathy for the Devil postaje neformalna himna sotonista.

Vjera nije buka. Vjera je istina.

Glazba može biti snažan kanal izraza. Ali nije religija. Može biti nadahnuće – ali nije Objavitelj. Može potaknuti osjećaj – ali ne spašava dušu. Religija traži cjelovita čovjeka. Traži obraćenje, žrtvu, tišinu, čin ljubavi.

Vjera se ne stvara na pozornici. Vjera se stvara u savjesti. A savjest se oblikuje u istini. Ne u dimu i decibelima. Nego u svjetlu Riječi koja postaje Tijelo. Utjelovljeni Isus Krist – ne dolazi s bukom, nego s milošću.

(P. Anto Bobaš, dominikanac, glazbenik, autor knjige „Sotonizam u rock glazbi“)

Pročitaj više

U noći kada se Došašće lagano pretvara u Božić, Hrvatski katolički radio večeras u 22,30 sati donosi posebnu, četvrtu adventsku emisiju kršćanskog rocka pod naslovom „Na pragu Betlehema – metal i Božić“.

“Još samo deset dana je blaženi svetac s nama! Tko još razmišlja doći neka krene prema Krašiću kao Josip i Marija prema Betlehemu”, poručuju na svojoj Facebook stranici iz župe Krašić.

Nakon više od tri desetljeća političke neovisnosti naše domovine dobro shvaćamo da za hrvatsko društvo sloboda znači puno više od političke neovisnosti. Ona znači slobodu savjesti koja nije kupljena interesima ili zastrašena pritiscima te slobodu vjernika da javno ispovijedaju svoju vjeru i žive po njezinim načelima poštujući druge i tražeći zajedničko dobro.