KOLUMNA

RAVNO KRIVIM CRTAMA – prva kolumna Nikoline Nakić za Vjerujem.hr: Ljubiš li me, Franjo?

Sandale svete Majke Terezije i pohabane crne cipele Franjine kao da su pričale istu priču, gazile su putevima prema najsiromašnijima od najsiromašnijih, prašnim makadamima ljudske
odbačenosti, ne nužno prema ljudima katoličke vjere, no ti su isti ljudi baš na taj način mogli spoznati ljepotu katoličanstva, opće i univerzalne vjere koja širi ruke prema svima i koja je kadra zagrliti cijeli svijet.

Autor: Nikolina Nakić
event 29.04.2025.
Photo: Nikolina Nakic


Nakon uskrsnuća naš je Gospodin tri puta upitao Petra ljubi li ga i svaki put je Petar, pomalo u čuđenju, odgovarao svom Učitelju da ga ljubi. Svaki put je dobio isti odgovor; pasi ovce moje. Trostruka izjava ljubavi poništila je trostruku Petrovu izdaju. Petar je jednom precijenio veličinu svoje ljubavi prema svom Spasitelju i Gospodin je trostrukim pitanjem podsjetio Petra na tu činjenicu. Da, Petar je bio duboko pao postavši svjestan svoje slabosti i čudesnom Božjom mudrošću kao takav je postao najkvalificiraniji da druge učvršćuje u njihovoj slabosti. Kakomudro, kako providonosno!
Kao što je to vrijedilo za Petra tako je to vrijedilo i za svakog njegovog budućeg nasljednika. Svaki je od njih, od prvog do posljednjeg, bio čovjek podložan ljudskoj naravi, ali je isto tako svaki od njih primio poseban dar od Gospodina da kao njegov namjesnik na zemlji vodi Crkvu do svršetka svijeta. Bio je jedan od dvanaestorice, ali je bio i sam u toj ulozi.
Biti papa najusamljeniji je poziv na svijetu. Božanski mandat golem je teret za ljudska leđa. Poput gospodara, ni njegovi sljedbenici neće biti imuni na progone, muke, patnje i samoću u raznim oblicima.
U 2000 godina povijesti Crkve niti jedan Petrov namjesnik neće biti imun na sve navedeno, niti jedan nije bio izuzet od križa, bio doslovno raspet poput Petra i prvih mučeničkih papa ili noseći križeve na svojim ramenima često bez Šimuna Cirenaca i Veronika da mu olakšaju muku i otru znoj s lica.
Ni posljednji blagopokojni papa Franjo nije bio iznimka u toj priči. Voljen i omrznut istodobno, slavljen i omalovažavan istodobno, poštovan i vrijeđan istodobnno taj je Petar naših dana nosio breme te paradoksalnosti. U svojoj je autentičnosti nerijetko bio najusamljenija osoba na svijetu. Mnogi ga nisu razumjeli, neki su ga u tom nerazumijevanju prezirali dok su ga neki unatoč tome nastojali voljeti. Neki su ga smatrali tiraninom, a neki najnježnijom osobom na svijetu. Neki su ga smatrali skromnim i jednostavnim, a neki licemjerom. Dio kardinala držao ga je svojom uzdanicom koja će promijeniti po njima zastarjeli nauk kojeg je pregazilo vrijeme, dio ga je smatrao figurom koja čvrsto nastavlja put koji su utrli njegovi prethodnici.
On nije bio ništa od toga, ili gotovo ništa. Nikome nije bio sličan, jer je od prvog do posljednjeg trenutka bio vjeran sebi. Tvrdoglavo je išao najslabijima i najranjivijima, tvrdoglavo je bježao od pijedestala prema periferiji, tvrdoglavo je izmicao ruku na rukoljub pružavši te iste ruke bijednicima koje je društvo nerijetko odbacivalo začepljenog nosa. Spočitavalo mu se da se dodvoravao svijetu no meni se ipak čini da je u njegovom srcu uvijek odzvanjala ona Kristova rečenica: pasi ovce moje! Ovce zakržljale, smrdljive, deformirane, bolesne i lude.
Mnogi se katolici neće složiti s definicijom tko bi bile te ovce: jesu li to ovce koje se griju u skupini ili su to izgubljeni pojedinci, one stote ovce koje su nerijetko bile prioritet, no sigurno je mnogo puta bio suočen s pitanjem: zašto si zaboravio svoje najvjernije? Nisi li ti prvenstveno njihov pontifeks?
Postavlja se pitanje što je uopće zadaća Crkve. Je li to hermetičko zatvaranje i pribijanje dasaka na njezine prozore kako u nju ne bi ušao kužni zadah ili je to prihvaćanje te božanske institucije kao poljske bolnice u kojoj nema miomirisa, nego je prečesto prepuna smrada, krvi, gnoja… I grijeha, o da, grijeha!
Jesmo li zaista ikada do kraja shvatili ovog čovjeka ili nas je u tome onemogućavala perspektiva vlastitog vremena u kojem smo se nalazili? Jesmo li izlaženje iz vlastitih zacrtanih okvira nazivali herezom? Tog neponovljivog čovjeka ipak će najbolje prosuditi protok vremena. Nije bio savršeno ljudsko biće – ta tko jest – no u kolopletu njegove strastvene južnoameričke osobnosti jedna je osobina baš stršala, a to je bilo milosrđe, posebice prema onima koji su se smatrali nedostojnima istoga. Njima se davao najviše, usudila bih se reći do kraja.
Sandale svete Majke Terezije i pohabane crne cipele Franjine kao da su pričale istu priču, gazile su putevima prema najsiromašnijima od najsiromašnijih, prašnim makadamima ljudske odbačenosti, ne nužno prema ljudima katoličke vjere, no ti su isti ljudi baš na taj način mogli spoznati ljepotu katoličanstva, opće i univerzalne vjere koja širi ruke prema svima i koja je kadra zagrliti cijeli svijet. I može je taj isti svijet pljuvati i tražiti joj tisuću mana, no ona će ga uvijek iznova uzimati u naručje. Neće je svijet moći odgurivati koliko će ga ona moći prigrliti.
“Žedan sam“, rekao je bolnim izdisajem Krist na križu. Popio je onu četvrtu obrednu čašu sa spužve natopljene octom završivši tako pashalnu obrednu žrtvu jednom za svagda, plativši cijenu mukom i krvlju… no nije Krist jedini taj koji je bio žedan. Žedna je svaka osoba koja u duši čezne za rukom koja će te pomilovati i zagrliti iako se možda smatra duboko nedostojnom i nevrijednom, iako je kroz život napravila tisuće glupih i strašnih grešaka, iako u srcu možda poručuje da nije vrijedna ni sekunde Božanske ljubavi i milosrđa…. E, ta je osoba najviše potrebna žive vode poput biblijske Samarijanke sa zdenca. Tko će joj je dati? U čijem će obrazu ti ljudi ugledati Kristovo lice?
Papa Franjo se često vjernicima činio kao najgori za one koje su u očima svijeta možda i najpravovjerniji, no to je bilo zato što je bio istinski alergičan na oholost. Nijedna prividna savršenost ne može se usporediti sa vrućom suzom poniznosti, ta zar nas nije onaj raskajani razbojnik na križu tome naučio?
Na Golgoti je bila velika buka i izmučenom Bogočovjeku upućivane su mnoge prijetnje i pitanja,
no on je tvrdokorno šutio. Progovorio je točno u trenutku kad mu se obratio jadni grešnik, ne prije. Nije odgovarao pravovjernima, odgovorio je onome tko je trebao milosrđe.
Papa Franjo na kraju je života prošao dioništvo patnje, vlastitu kalvariju i tako se možda više no ikad u životu suobličio s Kristom. Nikada nećemo zaboraviti onu drhtavu ruku koja je posljednji puta učinila blagoslov Urbi et orbi. Gradu i svijetu. To je velika, ogromna milost, kao što je milost činjenica da je umro jutro poslije Uskrsa, u bijelome tjednu, i nije bilo malo onih koji su u tom trenu pomislili kao da je sam Krist poručio – on je MOJ!
I dok njegovi ispaćeni zemni ostaci leže u jednostavnoj niši u Majčinoj crkvi, ne mogu se oteti dojmu da je duša otišla tamo gdje mu je Krist postavio samo jedno jedino pitanje: Ljubiš li me Franjo? I nekako mislim da na ovo pitanje ovaj Petrov nasljednik nije trebao dati odgovor.

Pročitaj više

Zato što kršćani šute. Zato što se naše svetinje – Gospa, križ, euharistija – smatraju „sigurnim metama“. Mi kršćani ne odgovaramo paljenjem, prosvjedima, prijetnjama. Odgojeni smo da se ne smije izrugivati tuđa svetinji. Naši su nas roditelji učili poštovanju. A nasljedovali smo Krista koji je šutio pred Pilatom – ali je u pravo vrijeme rekao istinu: „Za to sam došao – da svjedočim za istinu.“ I zato – vrijeme je da ne šutimo.

Knjige “Ljubav je blistava svjetlost” u nakladi “Kyriosa” donosi detalje o neraspadnutom tijelu sv. Šarbela i vodi koju su redovnici nakon 50 godina još uvijek prikupljali nakon njegove smrti. Na njegovom grobu mnogi su trenutačno ozdravljali i obraćali se… Danas je predzadnji dan devetnice sv. Šarbelu.

Ona je na neki način trgovala svojim tijelom i nudila muškarcima nečasne usluge. Nije bila sretna, jer to i ne može nikoga usrećiti. Čovjek nije stvoren po Stvoriteljevu planu zato da odradi neki trenutačni užitak, nego da se ostvari u ljubavi. Čovjek je stvoren ljubav. Pozvan je da ljubi i da bude ljubljen. Tek u ljubavi čovjek doživljava punu potvrdu svoga života.