Znate li koje je najčešće muško ime u Bibliji? Nije Isus! A evo i popisa i značenja muških imena iz Svetoga pisma

Mnogo roditelja želi svojem djetetu dati biblijsko ime, a u tome im može pomći “Leksikon biblijskih imena” dr. Slavice Dodig. Pomoću njega doznali smo koja su najčešća biblijska imena, a donosimo i cijeli popis imena iz Svetoga pisma.

Autor: Darko Pavičić
event 01.09.2025.
Photo: Pixabay

Najučestalije ime u Bibliji nije ni Isus, ni Mojsije, ni Abraham, nego Zaharija, što znači „Jahve se spomenu“ koje nosi 32 muškarca te Azarja („Jahve je pomogao“) koje ima 30 muškaraca. Navodi to dr. Slavica Dodig u svojoj knjizi „Leksikon biblijskih imena“ u nakladi „Medicinske naklade“ iz Zagreba, koja uz njezin “Leksikon biblijskih žena“ predstavlja jedinstveno djelo na hrvatskom jeziku. Naravno, svatko će se na početku zapitati, otkud biblijska tematika u medicinskom nakladništvu, a odgovor je u činjenici da je dr. Slavica Dodig kako specijalist medicinske biokemije i laboratorijske medicine bila do umirovljenja šef Odjela za kliničko-laboratorijsku dijagnostiku Dječje bolnice Srebrnjak u Zagrebu, ali da je studirala i na Institutu za teološku kulturu laika Katoličkog bogoslovnog fakulteta u Zagrebu.

“Premda je rodbina katkad htjela utjecati na odabir imena, bilo je uobičajeno da otac ili majka odaberu ime djeteta. Dijete je moglo dobiti ime odmah po rođenju, a dječacima se ime davalo osmoga dana nakon rođenja, jer su toga dana prema Zakonu bili obrezani. Zapisano je i da se već odabrano ime moglo promijeniti, primjerice Abram (moj otac je uzvišen) u Abraham (otac mnoštva), Oni (sin moje žalosti) u Benjamin (sin moje desnice), Jakov (Bog je zaštita) u Izrael (hrvatsko se s Bogom), Šimun (uslišanje) u Kefa (stijena) kako bi se već samim imenom prenijela važna poruka” objašnjava dr. Dodig u svojoj knjizi, naglašavajući kako osobno ime obilježava čovjeka za cijeli život, pa su u drevna vremena roditelji djeci nadijevali imena koja su imala neko značenje i kroz to se moglo saznati što su roditelji odabranim imenom željeli poručiti, odnosno „iskazati obilježja novorođenog djeteta, njegovu sudbinu, njegov smisao i poruku“.

Ona tu navodi niz primjera iz Svetoga pisma, poput Bani – potomstvo, Baranaba – sin utjehe, Enoš – čovjek, Ezav – dlakav, Hakmoni – mudar, razborit – Kislon – oslonac, Kuš – crn, Mahlon – bolestan, Manaše – onaj koji čini da se zaboravi. Često su se dobivala imena po ocu ili djedu.

“Prema Bibliji, nekolicini djece, Bog je odabrao ime već prije njihova rođenja. To su Izak, Jišmael, Salomon, Jošija, perzijski kralj Kir Veliki, Izajin sin Joram, Ivan Krstitelj i Isus. Izak, čije ime znači „On se smijao“ ili „“Smješko“, bio je sin Božjeg obećanja, bio je radost roditelja Abrahama i Sare jer su ga dobili nakon godina iščekivanja, radosnim roditeljiima vratio je osmijeh na lice. Ime drugog Abrahamova sina Jišmaela znači „Jahve čuje jad tvoj“ i nadjenula mu ga je majka Hagara, Egipćanka i Sarina sluškinja, prema savjetu Jahvina anđela koji joj je navijestio rođenje sina. Njezin jad bio je uzrokovan izgnanstvom iz doma”, objašnjava dr. Dodig, dodajući kako je rođenje Ivana Krstitelja navijestio anđeo Gabrijel te mu je prema običaju bilo namijenjeno očevo ime Zaharija, ali su se Zaharija i Elizabeta tome usprotivili i odlučili mu nadjenuti ime Ivan (Gospodin je milostiv), kao što je anđeo Gabrijel u snu navijestio Josipu rođenje djeteta i zvat će se Emanuel (S nama Bog!), a po rođenju djeteta, Josip mu je nadjenuo ime Isus (Jahve je spasenje).

“Upoznajući nas sa svakim pojedinim muškim biblijskim likom, a takvih je ona u Bibliji zabilježila, simptomatičan je i nevjerojatan taj zbroj od 3.379. Naime, kako i sama autorica kaže, riječ je o nevjerojatnoj „prevlasti“ muških imena u odnosu na ženska. Prevlast se ogleda u značajno većem broju imenovanih biblijskih muškaraca (3.379) u odnosu prema broju imenovanih žena (180). Popis imena je manji (1.792 muškarca i 137 žena) jer više osoba nosi isto ime”, kaže u pogovoru vlč. Anton Šuljić, naglašavajući kako tome broju treba pribrojiti i cijeli niz muškaraca bez vlastitog imena, koje je nemoguće pobrojiti.

“Uvlačeći čitatelja u taj biblijski i civilizacijski kod autorica obazrivo i s mnogo takta nudi odgovore i baca svjetlo na taj svijet u kojem je muškarac imao predominantnu ulogu pa doznajemo kakav je njegov odnos bio prema ženi (i ženama), prema djeci i njihovu odgoju, vlasništvu, životu, smrti, prodavanju djece u ropstvo, prema preljubu, prostituciji i slično”, kaže vlč. Šuljić, dodajući kako svima kojima još uvijek nešto znači stara latinska „nomen est omen“ ova će knjiga biti neka vrsta „vade mecum“ literature te će za njom s korišću posezati brojni pastoralci, članovi biblijskih i liturgijskih grupa, ali i etnolozi, filolozi, filozovi, kršćani i Židovi, možda i muslimani.

Za njezin „Leksikon biblijskih žena“ naš poznati bibličar prof. dr. Adalbert Rebić napisao je kako ne donosi samo leksikografski popis biblijskih žena, nego je autorica opisala neke pojmove povezane s ulogom žene te je nastojala biblijske žene prikazati u svjetlu povijesti spasenja, a to je bila i ideja autorice kada je počela raditi na tome „ženskom biblijskom leksikonu“.

Dva najčešća ženska imena u Bibliji su Marija, koje nosi sedam žena i Maaka, koje nosi šest žena. U „Leksikonu biblijskih žena“ opisano je ukupno 350 žena, među kojima 179 žena s vlastitim imenom (ukupno 142 imena) i 171 žena bez vlastitog imena, npr. Abimelekova žena, djevice iz Jabeša, faraonova kći…

“Biblijska imena daju podatke koji omogućuju bolje razumijevanje biblijskoga svijeta”, kaže dr. Slavica Dodig, dodajući kako su neka hebrejska imena helenizirana pa je Mirjam postala Marija ili Elišeba Elizabetom.

POPIS BIBLIJSKIH IMENA

Abel – prolaznost

Abram, Abraham – moj otac je uzvišen; otac mnoštva

Adam – čovjek

Baal – gospodar, gospodin

Baltazar – Bog štiti kralja ili voditelj Božji

Baraba – očev sin, sin učiteljev

Barnaba – sin utjehe

Daniel – Bog je moj sudac ili Bog sudi

Eleazar – Bog je pomagač

Ezekiel – Bog jača, Bog je jak ili čovjek Božje jakosti

Filip – ratnik ili ljubitelj konja

Gabrijel – Bog je jak ili čovjek Božji

Herod – sin junaka ili junačan

Hošea – spasio je Jahve

Ilija – Bog je Jahve ili Bog sam

Isus – Jahve je spasenje

Ivan – Gospodin je bio milostiv

Izaija – Jahve je pomagač ili spasenje dolazi od Gospodina

Jeremija – Jahve je uzvišen, Jahve će podići

Ješua – Jahve je spasenje ili pomoć

Kajfa – istražitelj ili onaj koji traži revnost

Kajin – kovač

Lazar – Bog je pomogao

Lucifer – svjetlonoša

Mihael – tko je kao Bog

Mojsije – izvađen iz vode, sin

Noa – tišina

Pavao – sitan, malen

Petar – stijena

Salomon – mir ili miroljubiv

Samson –snažan, čovjek sunca

Satan – neprijatelj, suparnik, đavao

Samuel – Bog je uslišio

Stjepan – vijenac ili kruna, okrunjen

Šimun – uslišanje

Tobija – Jahve je dobar

Toma – blizanac

Pročitaj više

ITS nastupa prije nepovratne biološke smrti. Zato se govori o „neposredno predstojećoj smrti“. Također, ITS se događa poslije „kliničke smrti“, dakle poslije zastoja rada srca, ali i poslije prestanka rada moždanog korteksa.

Svatko je od nas pozvan biti rudar za Krista: majka u obitelji, učitelj u školi, liječnik u bolnici, radnik u tvornici – svi smo pozvani unositi svjetlo u tamu i donositi život ondje gdje ga nema.

„Kao da je bilo danas, u sjećanje mi naviru primarijusove riječi kratko nakon prvih pretraga: ‘Carlo nesumnjivo ima leukemiju tipa M3, odnosno promijelocitnu leukemiju.’ Ozbiljan i bez prevelikoga okolišanja, primarijus nam je objasnio da se radi o tihoj bolesti koja se bez nagovještaja očituje tek u posljednji trenutak, iznenada, i da je nasljednoga tipa…”, prisjeća se Carlova majka Antonia Salzano Acutis.