NJEZINA PROMENADA

Zazivana ‘detabuizacija’ i ‘demistifikacija’ seksualnosti lišava u spolnosti onoga što je ljudsko i svodi je na animalno ‘čašćenje’ – puku rekreacijsku konzumaciju, sličnu hranjenju i izlučivanju

Poučavanje i spolni odgoj u školi mora ili biti neutralan, ograničen na činjenice, ili roditelji moraju imati izbor između više programa. Odgoj uključuje postavljanje granica i usmjeren je prema vrijednostima. O spolnosti nije moguće smisleno govoriti samo kroz užitak; bez govora o ljubavi, predanosti, roditeljstva, braka i obitelji njezin smisao biva reduciran, ako ne i zatamnjen.

Autor: Marina Katinić Pleić
event 24.09.2025.
Photo: Sanjin Strukic/Pixsell

„Ja sam se sinoć počastila“, rekla je nedavno jedna Zagrepčanka svojoj psihoterapeutkinji. Na pitanje psihoterapeutkinje što to znači, odgovorila je da je spavala s nekim koga nikada više neće vidjeti. Ovaj događaj, ispričan na kavi, sinegdoha je vrlog novog svijeta izašla iz torbe seksualne revolucije. Normalizirati promiskuitet, pobačaj i mnoštvo rodnih identiteta, proglasiti sva spolna ponašanja jednako poželjnima ako je dan pristanak te poslati djeci i mladima poruku da imaju pravo uživati u seksu bez rizika, agenda je koja stoji iza lijevo-liberalne agende koja želi što ranije i eksplicitnije „sveobuhvatno“ poučavati djecu, mlade (i sve one koji se tako osjećaju) o spolnosti.

Seksualni odgoj i obrazovanje dio su kurikula zdravstvenoga odgoja čije je uvođenje, nakon Rijeke, najavljeno i u Zagrebu. Za izradu kurikula imenovano je 14 osoba sličnoga svjetonazorskog predznaka koje su svojim dosadašnjim radom podržavale aktivnosti rodno-feminističkih i LGBT-krugova. I dok roditelji građanskom inicijativom „Karte na stol“ zahtijevaju da im se, u skladu s člankom 64. Ustava, omogući izbor onoga programa koji će o spolnosti poučavati u skladu s njihovim vrijednostima i znanstveno utemeljenim informacijama, gledamo opetovani aktivizam udruga – koje ovaj put imaju podršku vladajuće političke platforme u glavnome gradu RH.

Od 2000., ovo je treći pokušaj uvođenja famoznog „Sex Ed-a“ u škole. I dok je feministička udruga CESI konstanta seksualno-prosvjetiteljskog pothvata od početka, umjesto nekadašnjeg Forum za slobodu odgoja, sada su glavni lobisti udruga Status M, poznata po „rodno transformativnim alatima“ za vrtićku djecu od 4 godine, i Zaklada Solidarna. Osim katedre za sociologiju i umjesto nekadašnjega glavnog proponenta seksualnog „oslobođenja“, Kinseyeva učenika Aleksandra Štulhofera, sada su glavni institucionalni partneri procesa lobiranja i uvođenje seksualne edukacije u zagrebačke škole profesorice s Odsjeka za psihologiju i Odsjeka za pedagogiju Filozofskoga fakulteta, uz suradnike s NZJZ-a Andrija Štampar. Na konferenciji u Zagrebu 9. rujna, „Sveobuhvatna seksualna edukacija u lokalnom kontekstu“ predstavljeni su i jedan švedski i jedan talijanski pristup kao dobri primjer za nas. I dok je švedska gostujuća organizacija RSFU 2022. završila u medijima zbog dijeljenja kondoma trinaestogodišnjacima, bolonjski centar za mlade nudi savjetovanje vezano uz kontracepciju i pobačaj već od 14. godine.

To za što lobira

Prema definiciji Ujedinjenih naroda iz 2018., pod sveobuhvatnim seksualnim obrazovanjem smatra se “kurikularni proces poučavanja i učenja o … spolnoj i reproduktivnoj anatomiji i fiziologiji; pubertetu i menstruaciji: reprodukciji, modernoj kontracepciji, trudnoći i porodu, spolno-prenosivim bolestima, uključujući HIV i AIDS“, što je po sebi dobrodošlo i u Hrvatskoj je već obuhvaćeno predmetom Biologija i međupredmetnom temom Zdravlje. Izvorno, ciljevi SSO-a bili su smanjenje stope maloljetničkih trudnoća, spolno prenosivih bolesti i rizičnoga spolnog ponašanja, no u novije doba programi se sve češće usredotočuju na „rodne norme, rodni identitet, spolnu orijentaciju i društvenu pravdu“, a uz to su u fokusu partnerska komunikacija, spolno nasilje i zlostavljanje, što je pod ishodima navedeno u često citiranoj studiji E. Goldfarb i L. Liberman iz 2021., koju CESI navodi kao jedan od svojih izvora i dokaza učinkovitosti SSO-a.

Ta se studija, s obzirom na programe koje navodi u fusnotama, poručuje da sa tzv. seksualnim obrazovanjem treba početi u vrtićkoj dobi i izrazito zagovara oblikovanje dječjih stavova. Autorice priznaju da nema znanstvenih podataka koji podupiru tu tezu, ali da usprkos tomu „ne samo da su mala djeca sposobna raspravljati o temama povezanim sa spolnošću u početnim razredima škole, nego je to, zapravo, najbolje vrijeme da se uvedu teme povezane sa spolnom orijentacijom, rodnim identitetom i izražavanjem, rodnom jednakošću, i socijalnom pravdom povezanom s LGBTQ zajednicom prije no što hetero i cis-normativne vrijednosti i pretpostavke postanu dublje ukorijenjene i manje promjenjive. (…) Djeca uče stavove o rodnim ulogama u ranoj dobi promatrajući ljude u svojim obiteljima… važno je uvesti koncepte koji će omesti stereotpine i štetne predrasude povezane s rodom i spolnom orijentacijom, tijekom ovoga formativnog razdoblja“. To sve nema veze ni sa čime što znamo o dječjem razvoju, pogotovo o štetnosti rane seksualizacije koja uznemiruje i traumatizira, nikako nije u skladu sa zaštitom i najboljim interesom djece. Ovakvi programi krše roditeljska prava na odgoj djece i razaraju najvažniju vezu u ranom djetinjstvu – povjerenje između roditelja i djeteta. Uz to, normalizira razgovor djeteta s odraslom osobom o intimnosti, što djecu čini podložnijom sugestijama seksualnih predatora, posebno na internetu.

Goldfarb je ujedno autorica jednoga SSO-kurikula, u kojem se među materijalima za vrtićku dob, govori o „genitalijama koje ima većina dječaka“ odnosno djevojčica, a junak knjige za rad s djecom je „my princess boy“. Prema tom programu, sedmogodišnjaci trebaju učiti o spolnim organima i njihovim funkcijama, a s jedanaest godina trebaju učiti kako ne treba reći „žensko“ ili „djevojčica“ nego „netko s vulvom“ pa o masturbaciji, istospolnim vezama, i kako „transrodni muškarci“ mogu biti trudni. Za dvanaestogodišnjake tu je lekcija o uzajamnoj masturbaciji kao sjajnom načinu povezivanja, pri čemu se izbjegnu spolne bolesti i neželjena trudnoća. Postoje, naravno, i drukčiji pristupi spolnom odgoju mladih – apstinencijski i cjeloviti, koji osim o tijelu i kontracepciji, nude cjelovitu informaciju o plodnosti, kao i o vrijednostima. Upravo su se cjeloviti programi pokazali najuspješnijima.

Raskrinkavanje ideologije

Proponenti već tridesetak godina pokušavaju dokazati učinkovitost SSO-a – odgađanje ulaska u spolne odnose, manje promiskuiteta, manje maloljetničkih trudnoća i spolno prenosivih bolesti. U rujnu 2018. u Ženevi, Institut za istraživanje i vrednovanje iz SAD-a, predstavio je rezultate obuhvatne evaluacije mnogih programa SSO-a (Weed i Ericksen, 2019) koja pokazuje da je od 103 studije samo šest pokazalo učinkovitost programa. Svjetska zdravstvena organizacija proglasila je 2023. tu studiju lošom znanošću, no sama je sebi skočila u usta jer se u bitnome složila s njom: samo šest studija od 43 međunarodne studije koje spominje pokazalo je učinak. Studija Eve Goldfarb i Lise Lieberman navodi 88 dokumenata od kojih 72 uopće nisu studije programa SSO-a te nema nikakvu znanstvenu vrijednost, ali sadrži (trans)rodnu agendu, a autori su u neposrednom sukobu interesa budući su suradnici i recenzenti „Nacionalnog standarda seksualnog obrazovanja“ kojima studija treba poslužiti kao argument za usvajanje.

Kakvo je stanje doista?

Stanje je u Hrvatskoj, prema materijalima i izjavama udruga koje lobiraju, vrlo loše; u Hrvatskoj divljaju maloljetničke trudnoće i pobačaji, spolno-rodna diskriminacija je eklatantan problem, a najveći je problem navodno Katolička Crkva. CESI navodi da „umjesto relevantnih diskusija, prevladava medikalizacija seksualnosti i konzervativan pristup temi“, smeta ih što se u okviru katoličkog vjeronauka, izbornoga predmeta, „prekid trudnoće osuđuje i stigmatizira“ a oni žele da u središtu poučavanja budu „komunikacijske vještine, međuljudski odnosi, osjećaji, užitak, različitosti, prava, društveni i kulturni utjecaj, rodne uloge i odnosi, te LGBTIQ teme“.

Kao primjer dobre prakse o „seksualnoj edukaciji“ u Švedskoj na rujanskoj je konferenciji u Zagrebu govorio Frank Berglund, rođen kao žena. Švedska, nakon 20 godina obveznog seksualnog obrazovanja ima najmanju stopu uporabu kondoma među adolescentima, a stopa maloljetničkih pobačaja među najvišima je u Europi, uz visoku prevalenciju HPV-a. Kao što je poznato, prezervativi ne štite od HPV-a, a njegova je raširenost povezana s promiskuitetom. Prema podatcima dobivenim 2024. od Hrvatskoga zavoda za javno zdravstvo i Eurostata, broj maloljetničkih trudnoća i pobačaja te spolno ponašanje mladih u Hrvatskoj odražava bolju situaciju od prosjeka Europske unije. Broj majki koje rode živo dijete mlađih od 20 godina u Hrvatskoj niži je od europskoga prosjeka, a broj legalno induciranih pobačaja majki u dobi od 15 do 19 godina niži je nego u drugim zemljama, osim Slovenije i Litve. Prema podatcima Eurostata, u 2022. u RH bilo je 184 legalno induciranih pobačaja trudnice u dobi od 15 do 19 godina, što je manje nego u svim drugim zemljama, osim Slovenije i Litve. Unatoč tomu, lobističke udruge smatraju da SSO treba biti zaseban obvezan predmet, a odlučno su protiv mogućnosti da roditelji biraju između više programa. 2008. uz pomoć proabortivnih organizacija Interights i Center for Reproductive Rights CESI je podigao tužbu protiv Republike Hrvatske pri Vijeću Europe zbog uvođenja programa GROZD-a i Teen STAR-a, koji su spolnost povezivali s vrijednostima, u škole.

Koje probleme doista imamo?

Naravno, spolni odgoj i zdravstveni odgoj je potreban, no pitanje je kakav, od koga i za što. Suvremeno konzumerističko, individualističko društvo promiče spolnu permisivnost. Seks prodaje sve, a u posljednje vrijeme mrežna pornografija – kojoj pripada i dječja pornografija – jedna je od najunosnijih industrija svijeta. Nudesi (slike golog tijela koje se šalju na zahtjev pa lako završe društvenim mrežama) i sexting (spolno uznemiravanje putem interneta) dio su stvarnosti prevelikog broja djece i mladih. Djeca već u nižim razredima osnovne škole – pogotovo dječaci – dolaze u kontakt s pornografijom, što negativno utječe na njihovo poimanje spolnosti, osobe i međuljudskih odnosa općenito. Roditelji nerijetko posvećuju nedostatnu pažnju odgoju svoje djece.

Porast rodne disforije među mladima, povezan s društvenom zarazom putem interneta i unutar vršnjačkih skupina, postaje „samoodređenje“ adolescenata koji ne mogu dati zreli pristanak na blokadu puberteta i hormone suprotnoga spola, koji će ostaviti posljedice na njihovu zdravlju. Tako se, primjerice, u središtu Zagreba nalaze tri srednje škole u neposrednoj blizini i dok je u dvjema tek nekoliko učenika koji se identificiraju kao „transrodni“, u trećoj ih je nekoliko desetaka. Za ovakvo stanje krivac nije nikako Crkva – koja promiče općeljudske vrijednosti ljubavi, poštovanja osobe i vjernosti – a vjerske zajednice mogu i trebaju biti partneri roditeljima u odgoju. Upravo je odvajanje spolnosti od morala i etike, i svođenje isključivo na užitak, zapadna društva transformirala u izgubljeno i demografski propadajuće društvo. Kao što pokazuju istraživanja, mladi s jasnom vrijednosnom orijentacijom, za koje je spolni odnos nešto posebno, rezervirano za kontekst ljubavi i predanosti, mnogo će vjerojatnije prakticirati vrline i zdrave navike, od onih kod kojih to nije slučaj.

Rješenje ovih problema višeslojno je i zahtjeva dublje društvene promjene, prije svega ograničenje ili čak potpuno uklanjanje suspektnih sadržaja i sati provedenih na internetu od djece i mladih čiji se frontalni korteks – zadužen za kritičko rasuđivanje – razvija do 25. godine. Diskriminacija spolnih manjina treba jasno biti osuđena na svim razinama, pa i u okviru školskih predmeta, ali njihove životne stilove škola kao neutralno mjesto ne smije promicati i nametati, nego o njima govoriti objektivno, u skladu s temom zdravlja. Općenito, ako neuropsihologija zna da maloljetna osoba nije spremna za spolne odnose, to treba komunicirati i škola. Bez prešućivanja zdravstvenih rizika ranih spolnih odnosa, osobito za djevojke. A budući da o spolnosti nije moguće smisleno govoriti bez vrijednosti, roditelji su prvi i najutjecajniji odgojitelji, kojima škola mora biti partner, a ne protivnik.

Roditelji odlučuju

Članak 64. Ustava Republike Hrvatske navodi da su „roditelji dužni odgajati, uzdržavati i školovati djecu te imaju pravo i slobodu da samostalno odlučuju o odgoju djece“. Roditelji su primarni odgajatelji, kao što je 2004. zaključio i britanski Institut za javne politike; „seksualna edukacija“ u školi nije polučila ozbiljnije rezultate, ključ je ipak u obitelji. Među roditeljskim dužnostima na prvome je mjestu „odagajati“. Država roditelje treba osnažiti, a ne ignorirati ili ih isključiti iz odgoja njihove djece, pa i o spolnosti. Poučavanje i spolni odgoj u školi mora ili biti neutralan, ograničen na činjenice, ili roditelji moraju imati izbor između više programa. Odgoj uključuje postavljanje granica i usmjeren je prema vrijednostima. O spolnosti nije moguće smisleno govoriti samo kroz užitak; bez govora o ljubavi, predanosti, roditeljstva, braka i obitelji njezin smisao biva reduciran, ako ne i zatamnjen. „Detabuizacija“ i „demistifikacija“ seksualnosti koju neki zazivaju lišava u spolnosti onoga što je ljudsko, i svodi je na animalno „čašćenje“, puku rekreacijsku konzumaciju, sličnu hranjenju i izlučivanju. Svijet frojdomarsističkog seksualne revolucije ocean je plutajućih pojedinaca koji sve manje ulaze u trajne veze, u brakove temeljene na ljubavi i predanosti, te sve manje imaju i žele imati djecu, što dovodi do gašenja svih društvenih sustava. Ujedno, to je svijet usamljenih pojedinaca, u kojem javno zdravstvo nastoji doskočiti usamljenosti kao zdravstvenom problemu, kao što je u Velikoj Britaniji bilo 2017. A da revolucija jede svoju djecu, tek preostaje promatrati.

Pročitaj više

Papa Lav XIV. uputio je poruku zahvalnosti sudionicima 15. međunarodne konferencije Međunarodnog udruženja egzorcista (AIE), koja se od 15. do 20. rujna održala u duhovnom centru „Fraterna Domus“ u Sacrofanu pokraj Rima.

U vremenu buke i površnih riječi, Euharistija nas uči vrijednosti tišine. To nije prazna šutnja, nego prostor u kojem je Bog prisutan – tišina prepuna života. U toj tišini ne trebaju ni mikrofon ni posebne riječi: dovoljno je biti i uživati u Božjoj blizini.