DOPISNIŠTVO KAPTOL: Zašto je Kaptol odabrao roditelje da demontiraju ideološki obojen zdravstveni odgoj u školama

Roditelji nisu slučajno izabrani kao poluga za demontažu ovoga projekta. Naime, Crkva vrlo dobro zna koliku snagu roditelji imaju u školskom sustavu prilikom odabira vjeronauka kao izbornog predmeta za svoju djecu. Radi se, de facto, o izravnim izborima, plebiscitu, svojevrsnom referendumu i glasu naroda. Što se, jednako kao i u primjeru vjeronauka, može primijeniti i na budući predmet zdravstvenog odgoja i obrazovanja.

Autor: Darko Pavičić
event 02.10.2025.
Photo: Goran Kovacic/Pixsell

Nakon ovotjedne „Izjave Zagrebačke nadbiskupije o postupcima kojima Grad Zagreb u osnovne i srednje škole namjerava uvesti za katolike neprihvatljive pristupe i sadržaje pomoću predmeta ‘zdravstvenoga odgoja i obrazovanja’“ upaljen je alarm u javnosti. I zacijelo nikoga nema tko bi ga krivo shvatio. Prije svega, zbog preciznosti i jasnoće izjave, ali i zbog cilja zbog kojega je upravo na početku školske godine plasirana u javnost. A koji je nedvojbeno usmjeren prema razotkrivanju zakulisnih igara zagrebačkih političkih vlasti na uvođenje rodne ideologije u zagrebačke osnovne i srednje škole.

No na prvome mjestu treba naglasiti da Kaptol, tj. Zagrebačka nadbiskupija kao i Katolička crkva u Hrvatskoj nisu protiv zdravstvenog odgoja i obrazovanja u školi, nego su protiv ideološki obojenog zdravstvenog odgoja i obrazovanja. To je važna razlika. I na nju upozorava i sam Kaptol u svojoj izjavi, pozivajući se, na Izjavu o Programu zdravstvenog odgoja i obrazovanja Komisije HBK Iustitia et Pax iz 2007., koja ističe da je potrebno osigurati pravo djeteta na obvezatnu izobrazbu, osobito u duhu zahtjeva Konvencije o pravima djeteta. „Da se djeci osigura pravo na obrazovanje obvezuje i čl. 1. Protokola br. 2 Europske konvencije za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda. Komisija podržava potrebu da se uvede odgovarajući zdravstveni i spolni obrazovni, ali i odgojni program u škole, no pri tome ne smiju biti zanemarena prava roditelja, a program mora biti prihvatljiv za sve“, navodi se još 2007.

I ondašnja izjava Iustitie et Pax i sadašnja Zagrebačke nadbiskupije naglasak stavljaju na roditelje. Točne su tvrdnje da je strjelica Kaptola usmjerena protiv Tomaševićeve vladajuće klike, ali ona mu nije glavni, nego sekundarni cilj. Usmjerena je i prema Vladi, ali oni su tercijarna meta. Glavna meta su – roditelji. „U pitanjima koja se tiču odgoja djece ne smiju biti zanemareni ili izostavljeni roditelji, jer njihova je dužnost odgajati svoju djecu i oni imaju pravo i slobodu samostalno odlučivati o odgoju svoje djece“, navodi Kaptol citirajući članak 64. Ustava. Apelirajući na roditelje da im je to pravo ujedno i poziv „da ne budu nezainteresirani za školske programe, nego, prema mogućnostima angažirajući se i u Vijeću roditelja, da budu upoznati s prijedlozima i sa stvarnim namjerama onih koji nude, promiču ili snagom političke vlasti nameću odgojne i obrazovne programe“.

Roditelji nisu slučajno izabrani kao poluga za demontažu ovoga projekta. Naime, Crkva vrlo dobro zna koliku snagu roditelji imaju u školskom sustavu prilikom odabira vjeronauka kao izbornog predmeta za svoju djecu. Radi se, de facto, o izravnim izborima, plebiscitu, svojevrsnom referendumu i glasu naroda. Što se, jednako kao i u primjeru vjeronauka, može primijeniti i na budući predmet zdravstvenog odgoja i obrazovanja.

Odluče li roditelji, zajedno sa svojom djecom, da takav predmet ne odgovara njihovom svjetonazoru i odgojnim okvirima, jednostavno će postati bespredmetan za bilo kakvu raspravu. A da većini ne bi trebao odgovarati, jasno je, primjerice, po vrlo visokom postotku djece upisane na konfesionalni vjeronauk.

Izjava s Kaptola došla u pravi tren, pronašla je pravi put do javnosti i premda na nju Grad Zagreb još nije odgovorio, ona je polučila uspjeh. Dospjela je, naime, do svih roditelja i na vrijeme im nagovijestila što se sprema. Crkva time pokazuje ne samo da vlada tematikom i da poznaje dinamiku zbivanja, nego i da vješto upravlja potentnim društvenim silnicama. Koje, za razliku od političkih izbora, imaju moć promijeniti odnos snaga na terenu. Zasad u školi, a kasnije možda i na nekim drugim razinama.

Pročitaj više

Lav XIV., dakako, nije ponovio istu sintagmu o ‘predziđu kršćanstva’ kao Lav X., no on je upotrijebio drugu riječ, a to je – kvasac. I to čak dvaput! Jednom u spomenuti utorak, a drugi put u srijedu dok je na redovitoj općoj audijenciji pozdravljao hrvatske hodočasnike.

NJEZINA PROMENADA

Koga bi to mogle vrijeđati božićne pjesme, crkvena zvona ili križ na zidu, ili križ oko nečijega vrata, ili vegetarijanski meniji u javnim restoranima u Indiji, ili javna čestitka povodom Hanuke, čestitka na dnevniku HRT-a povodom Bajrama ili pjevanje hodže s minareta u sarajevskoj džamiji? Nikoga tko je doista vjernik.

Još jedan predivan plod iz Božjeg vrta, koji Hildegarda ne može dovoljno nahvaliti, je pitomi kesten (lat. Castanea sativa). Rabi se i za sprječavanje i liječenje raznih bolesti i tegoba: od srčanih, jetrenih, želučanih, crijevnih sve do cirkulacije u mozgu i cijelom organizmu te za jačanje živaca, pri čemu se koristi sirov, kuhan ili pečen…