Čudotvorni “Sveti Križ” sa Čiova spasio samostan i crkvu od totalnog požara?

Radi se o nadnaravnom događaju u kojem su Isusove rane na raspelu prokrvarile na Veliku subotu 1600., kad je brat laik je uređivao crkvu i primijetio da iz Isusovih rana kaplje krv…

Autor: Darko Pavičić
event 20.12.2024.
Photo: Izvještajna katolička agencija IKA/Ivan Marjanica

“Crkva i čudotvorno raspelo na Čiovu, hvala Bogu, nisu izgorjeli i požar je noćas potpuno ugašen i nitko nije stradao. Hvala Bogu i vama na molitvi. Nažalost, izgorio je stari dio samostana. U tom samostanu posljednjih smo godina imali predivne kampove za mlade“, objavio je jutros na svojem Facebook profilu dominikanac fr. Ivan Dominik Iličić, nakon što su u javnosti objavljene slike stravičnog požara koji je zahvatio njihov samostan na otoku Čiovu, u kojemu je od posebne vrijednosti i značaja upravo sveti križ, kojega spominje fr. Ivan Dominik.

Župnik župe sv. Ivana Trogirskoga, Žedno-Arbanija, nalazio se u dominikanskom samostanu na Čiovu u trenutku kada je uvečer izbio požar. U jutarnjem programu Hrvatskog katoličkog radija kazao je kako je crkva ostala netaknuta, baš kao i raspelo te kao zanimljivost naveo da je i 1928. izbio požar u tome samostanu te da su i tada i crkva i raspelo ostali netaknuti plamenom.

Premda je „Sveti križ“  među manje poznatim hrvatskim svetištima, radi se o nadnaravnom događaju u kojem su Isusove rane na raspelu prokrvarile na Veliku subotu 1600. Raspelo se nalazi u crkvi Sv. križa koja je posvećena Uzašašću Kristovu, a nalazi se s južne strane dominikanskog samostana sv. Križa na otoku Čiovu. Inicijativa za gradnju samostana je potekla od trogirskog dominikanca Nikole Milinovića, koji je potaknuo Trogirane neka kontaktiraju s papom radi izgradnje samostana. Papa Eugen IV. je pristao i izdao bulu. Mletački dužd Franceso Foscari dao je dopuštenje.

Samostan je utemeljen 1432. Papinom bulom, a apostolski vizitator Valier zabilježio je 1579. da je glavni oltar bio posvećen svetom križu, lijevi oltar Bogorodici Ružarija, a desni oltar sv. Jeleni. Osobito je štovano drveno raspelo koje je izradio Juraj Petrović.

Davne 1600. brat laik je uređivao crkvu i primijetio da iz Isusovih rana kaplje krv. Preplašio se i otrčao javiti prioru, a onda su počeli zvoniti zvonima da okupe braću iz samostana. Odmah su odlučili javiti biskupu u Trogir, ali biskup nije povjerovao.

U to vrijeme u Trogiru su živjeli i brojni Grci (pravoslavci) koji su, za razliku od “latina” povjerovali u čudo i odmah se brodicama uputili na Čiovo. Cijelu su noć bdjeli pred križem, a krv je opet prokapala iz Isusovih rana. Na tom istom križu Isus je okrenuo glavu s jedne na drugu stranu.

Papa Eugen IV. dodijelio je potpuni oprost od sedam godina svima koji na blagdan Kristova uzašašća na nebo pohode tu crkvu, ispovjede se, pomole i ostave milodar za potrebe crkve.
Od vremena kad se dogodilo „čudo križa“ datira blagdan “suhi petak – dan kad se suše Isusove rane“. Tada prior pomaže rane pamukom, a onda tim pamukom blagoslivlja puk. To je prvi petak nakon Uzašašća.

Samostan je postao značajno svetište Dominikanske provincije Dalmacije. Dani osobita hodočašća bili su Veliki petak i Spasovo. Uz raspelo bili su i zavjetni darovi te razne relikvije koje je osnivač Nikola Milinović prikupio kad je radio na osnivanju ovog samostana: prst sv. Tome Akvinskoga, prst sv. Petra Mučenika, ruke sv. Leona biskupa, sv. Ivana Krstitelja, sv. Jone i Danijela te sv. Andrije.

Devet godina za redom, u vrijeme Korizme, župa Prečistog Srca Marijina iz Splita zajedno sa zajednicom Obnove u Duhu Svetom Novo rađanje, organizira subotu uoči „gluhe nedjelje“ pješačko hodočašće u svetište Sv. križa na Čiovu, navodi Katolička karizmatska obnova u Duhu Svetom.

Pročitaj više

Mnogi površni vjernici znaju reći kako se oni izravno Bogu ispovijedaju, tj. kako oni u nekom molitveno-misaonom odnosu prema Bogu (što misle da je molitva) iskazuju svoje kajanje i volju za boljim životom. Tako nešto čini i svaki svjesni vjernik koji redovito u svojoj večernjoj molitvi provjerava svoj dan i pred Bogom se iskreno kaje za dnevne propuste. Ipak to nije ispovijed u punom smislu riječi.

Gotovo da nema zagrebačke crkve u kojoj ovih dana u dugim redovim ispred ispovjedaonica stoje brojni vjernici. Odnosno, redovi se nerijetko protežu i izvan crkava, pa je na neki način dirljivo gledati kako mnoštvo ljudi u tišini i sabranosti strpljivo satima čeka kako bi došli na red za sakrament pomirenja. Premda su to silne obveze…

Pozvani smo biti aktivni sudionici, a ne pasivni promatrači promjena. Pozvani smo svjedočiti evanđelje života u svojim obiteljima, na radnim mjestima i u društvu. Pozvani smo biti zagovornici kulture života i civilizacije ljubavi. Pozvani smo biti graditelji boljega i pravednijega društva, utemeljena na kršćanskim vrijednostima.