DOPISNIŠTVO KAPTOL: Nepravda je što se o spomenu žrtvama Jazovke nitko nije sjetio vlč. Mile Vranešića

Bilo bi lijepo i korisno da se netko tih dana prisjetio i žumberačke legende vlč. Mile Vranešića, jer je on, zajedno s ostalim žumberačkim svećenicima, omogućio molitveni i liturgijski kontinuitet nad Jazovkom, kad su zaustavljena istraživanja zbog traga koji je vodio u najviši politički vrh demokratske Hrvatske.

Autor: Darko Pavičić
event 11.09.2025.
Photo: Zeljko Hladika/Pixsell

Mnogi su, kao i potpisnik ovih redaka, očekivali da će se o spomenu žrtvama Jazovke na Žumberku prije nešto više od dva tjedna, netko sjetiti i dobrog duha Žumberka i žumberačke legende vlč. Mile Vranešića. Ali nije. Što je, gledano iz onoga što je on učinio za Jazovku i njezine žrtve, prava nepravda. Naime, na kraju 80-ih i na početku 90-ih kad je otkrivena Jazovka, bio sam mladi novinar „Vjesnika“ koji je s jednim ili dvojicom kolega gotovo svakodnevno odlazio u Sošice i na Jazovku, kako bismo izvještavali o nečemu što je dotad bilo obavijeno zavjetnom šutnjom i bez ijedne jedine informacije. Ključni su, dakle, bili sugovornici i razgovori sa svjedocima. Ali jao, svatko tko bi pomislio da je to bio lak zadatak, grdno bi se prevario. Kad bismo došli u Sošice, selo nadomak kojega se nalazi Jazovka, bilo je sablasno prazno. Čovjek bi čak pomislio da nitko u njemu ni ne živi. Kuće su bile zatvorene, prozori zastrti zastorima, nitko ne bi otvarao. U lokalnoj gostionici na spomen Jazovke, ako bi i zatekli nekoga, šutke bi nas odbili i napustili lokal. Jedini sugovornik bio je ondašnji župnik u Metliki, s druge strane Žumberka, vlč. Mile Vranešić.

Tako smo se, zapravo, i upoznali i sprijateljili. Vranešića je resila izuzetna hrabrost i nepokolebljivost s jedne strane, a s druge otvorenost i ustrajnost u traženju istine. Miris demokracije koji je dolazio s padom komunizma mirisao je i na otkrivanje istine o Jazovki, što je njemu dalo vjetar u leđa ne samo kako bi dao podršku istraživačima speleolozima i novinarima, nego kako bi probudio i crkvenu javnost. Praktički odmah započele su mise za nevine žrtve u Jazovci, a kod zlokobno zjapećeg ulaza u jamu postavljen je križ.

Međutim, vrlo brzo nakon otkrića Jazovke i sve više informacija koje su pristizale o njoj, tj. da su ondje skončale žrtve partizanskih i komunističkih ruku, počeo se stezati i obruč nove šutnje. Polako se prestalo s istraživanjima. Ostavljena su za neka „bolja vremena“, a paralelno s time nestalo je i novinskim napisa. Jazovka je ostala samo u središtu crkvene pažnje. Vranešića je to, dakako, beskrajno boljelo. U izravnoj vezi s kardinalom Franjom Kuharićem, pokušavao je probiti političku i medijsku blokadu oko Jazovke. Sam kardinal Kuharić posvjedočio je kako je to u susretu s ondašnjim političkim strukturama bilo gotovo nemoguće. Ispred Jazovke naprosto je bio postavljen zid. A postavili su ga oni visoko rangirani političari kojima je u jednom trenutku, nakon speleoloških i medijskih istraživanja, zaprijetilo potpuno razotkrivanje. Naime, prema njima je vodio trag zločina.

Zato je trebalo, ako se netko pita zašto, ovoliko dugo vremena da se zatvori krug nad Jazovkom. I da se ove godine 23. kolovoza, na Europski dan sjećanja na žrtve svih totalitarnih i autoritarnih režima, organizira dostojanstven pokop 814 žrtava komunističkog režima ekshumiranih iz jame Jazovka. S euharistijskim slavljem kojega je predvodio i nadahnuto u ime žrtava propovijedao nadbiskup zagrebački mons. Dražen Kutleša.

Bilo bi lijepo i korisno da se netko tih dana prisjetio i žumberačke legende vlč. Mile Vranešića, jer je on, zajedno s ostalim žumberačkim svećenicima, omogućio molitveni i liturgijski kontinuitet nad Jazovkom. Odnosno, kako je on sam kazao u jednom gostovanju na HKR-u: „Dolazili su hodočasnici, služile su se mise i što je najvažnije držalo se pod kontrolom da to ne budu vladajući politički mitinzi, nego molitveno dostojanstveni i kako sam znao uvijek reći – za grješnike molimo, a pravednicima se molimo za zagovor. Uglavnom znam da sam svoje odradio u duhu svog kršćanskog i svećeničkog poslanja, domoljubnog i zavičajnog.“

Pročitaj više

Zbog bratove smrti, svake godine kad dođe 11. rujna, ja ne gledam samo u ruševine ni u grobove, nego svoj pogled upirem u Raspetoga koji je postao Uskrsli. U Njemu vjerujem da oni koji su otišli – nisu izgubljeni, nego pronađeni u Božjoj vječnosti.

Hod za život nije samo šetnja, nego duhovni čin. To je hod ljubavi, vjere i nade – hod u kojemu svjedočimo da je čovjek više od broja, više od troška, više od tereta.

Anamariju Carević, mladu zagrebačku gimnazijalku koja je preminula kao jedina izravna žrtva teškoga Zagrebačkog potresa već svi znaju. Njezina majka Nataša ovih dana je sa svetog mjesta, Brda ukazanja u Međugorju, poslala najljepši poziv na Večer slavljenja i sjećanja u nedjelju, 14. rujna u 19:30 na Jordanovcu 110 u Zagrebu. Podsjetila nas je da bi…