DOPISNIŠTVO KAPTOL

Propovijed mons. Kutleše zbog spajača neradnih dana i političkog protokola ne smije ostati nezapaženom

Po mišljenju zagrebačkog nadbiskupa u Hrvatskoj je danas potrebna prisutnost istinskih vjernika u svim sferama društva: u znanosti, politici, gospodarstvu, umjetnosti, školstvu

Autor: Darko Pavičić
event 05.06.2025.
Photo: Sanjin Strukic/Pixsell

Misno slavlje koje se nađe u okrilju državnog praznika kao što je nedavni Dan državnosti u velikoj je opasnosti proći posve neprimijećeno. Odnosno, poput izvrsne propovijedi zagrebačkog nadbiskupa mons. Dražena Kutleše. S jedne strane taj je događaj omeđen političkom protokolarnošću, a s druge općim raspustom svekolikog pučanstva i duhom spajačkog mentalitetom neradnih dana. Pa se upravo zbog tih okolnosti treba još vratiti malo u crkvu sv. Marka.

Prvo, on je u fokus stavio povijesnu činjenicu da „suglasje između duše naroda te zakona i institucija vodi k prosperitetu i procvatu kulture“. Za dušu naroda, dakako, brine Crkva, pa „naša povijest još snažnije svjedoči da duša naroda koji ostaje vjeran Bogu nadživljava i nepovoljnije društvene kontekste“. „Tijekom dugih devet stoljeća pod tuđinskom vlašću nisu nas održale granice ili političke ustanove, nego prije svega vjernost kršćanskoj viziji obiteljskog i društvenog života“, zaključuje Kutleša, dodajući kako Crkvi nije moguće odstupiti s toga „uzvišenog položaja“, bez obzira čemu bila izložena, naprosto stoga što bi „u tom slučaju hrvatski narod izgubio dušu“. Kako?

Pa tako da „ako drugi i odbacuju još nerođenu djecu, mi to ne smijemo činiti; ako su drugi nevjerni svojim ženidbenim drugovima ili provode život u požudama, nama to mora biti strano; ako drugi nadu polažu isključivo u moć i bogatstvo, nama to nije dopušteno; ako netko nasiljem odgovara na nasilje, to ne smije biti i naš način. A zašto? Zato što Bog po nama ljubi svijet i jer bi se svijet raspao bez te ljubavi“, veli nadbiskup Kutleša, objašnjavajući kako napredak moderne Hrvatske uvelike ovisi o „životu vjernika, o usklađenosti vjere koju ispovijedamo i djela koja činimo, ali i o spremnosti da branimo ono što nam je sveto i do čega nam je stalo“.

Po njemu Crkva nije sama sebi svrha niti je samo jedna od institucija među mnoštvom drugih, nego je „Tijelo Kristovo“ tj. prostor u kojemu Krist nastavlja svoje spasiteljsko djelo u svijetu. I upravo je zbog toga takva Crkva potrebna danas u svijetu kad se „države i njihove institucije, ali i globalni savezi, pokazuju nemoćnima pred globalnim izazovima koji prijete miru, ekonomskoj stabilnosti, obitelji, svijetu rada i prirodnom okolišu“.

S druge strane, za samu Hrvatsku, važne su neke druge bolne spoznaje. Primjerice, da se tri desetljeća nakon slobode i demokracije suočavamo da „kao narod nazadujemo brojčano, duhovno i moralno“. „Globalni trendovi sekularizma, zatvorenosti životu i migracija zatekli su nas nespremnima. Razni skandali potresaju naše društvo; psovka i govor mržnje postali su uobičajeni u javnom prostoru; mladi gube ideale, a mnogi biraju put manjeg otpora. Često se širi duh beznađa, malodušnosti“, veli on i poziva vjernike da se odupru mentalitetu beznađa i straha tj. da se širi mentalitet velikodušnosti koja rađa nadom.

Po njemu je u Hrvatskoj danas potrebna prisutnost istinskih vjernika u svim sferama društva: u znanosti, politici, gospodarstvu, umjetnosti, školstvu. „Potrebno je probuditi potencijal koji imamo u svojoj vjeri, ponizno, ali radosno i odlučno. Ne da bismo se postavili iznad drugih, nego zbog onoga što smo pozvani biti svijetu usred paradoksa kojima ćemo biti izloženi“, kazao je u homiliji, dodajući kako je u današnjoj Hrvatskoj važno ponovno uskladiti slobodu i odgovornost, napredak i pravednost, ekonomiju i etiku. Odnosno, „potrebna nam je kultura života, dijaloga i nade. Potrebna nam je vjera koja se utjelovljuje u djelima milosrđa, u poštovanju slabijih i rubnih, u hrabrom svjedočenju istine“. „Ako obnovimo povjerenje u Boga i jedni u druge, tada ćemo i kao Crkva i kao narod ponovo zasjati“, poručio je mons. Kutleša u snažnoj propovijedi koja zbog kombinacije prazničnog raspoloženja i protokolarnih okvira ne smije ostati nezapažena.

Pročitaj više

Za dobivanje potpunih oprosta, Crkva je postavila neke uvjete. Tri su glavna odnosno uobičajena uvjeta: sakramentalna ispovijed, sveta pričest, molitva na nakanu Svetog Oca, da izvršimo propisano djelo, uz koje je vezan potpuni oprost (djelo pobožnosti, djelo milosrđa ili djelo pokore; propisano djelo je vezano uz pobožni posjet crkvi ili oratoriju za vrijeme kojega se izmoli npr. Očenaš i Vjerovanje, ukoliko se drukčije ne propiše) te da nismo neuredno navezani na nijedan, pa ni laki grijeh.

Porcijunkula je drugi naziv za malu crkvicu Gospe od Anđela koja je oko dva km udaljena od središta Asiza. Za nju se kaže da je kolijevka franjevačkog reda. Za redovnika franjevca, od svih ostalih franjevačkih mjesta, ona je najznačajnija. Zašto? Tu je crkvicu Franjo popravljao; u njoj je čuo evanđelje koje ga je radikalno promijenilo;…

Već više od desetljeća moguće je zakonski zanijekati biološku stvarnost i legalizirati osobnu istinu. Kao da tek sada shvaćamo što smo dopustili – zakon je na taj način afirmirao ideju da osoba može biti zarobljena u krivom tijelu. Ali kako si se našao u krivome tijelu? I tko je Taj koji bi ti ga greškom dodijelio?